Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Isteri Osama turut terbunuh
Diterbitkan:  May 3, 2011 10:49 AM
Dikemaskini: 2:55 AM

White House percaya seorang wanita yang terbunuh apabila komando Amerika Syarikat menyerang dan menembak mati pemimpin al-Qaeda, Osama Laden, adalah seorang daripada isterinya.

osama bin laden dead compound of hideout 1 John Brennan, penasihat utama Presiden Barack Obama dalam perang terhadap keganasan, memberitahu wartawan mayat wanita itu dalam kedudukan "beliau digunakan sebagai perisai manusia".

“Ketika itu anggota keluarganya berada di pekarangan kediaman mewah berkenaan, terdapat wanita yang bertindak menjadi 'perisai' kepada Osama yang ketika itu dihujani peluru," kata Brennan.

osama bin laden dead hide out in pakistan 1 Ditanya lanjut mengenai seorang wanita ditembak mati oleh komando marin Amerika dalam serangan di Abbottabad, Pakistan itu adalah salah seorang daripada empat isteri Osama, Brennan dalam taklimatnya berkata: “Itu apa yang saya difahamkan."

Tangkap hidup-hidup

Menurutnya, pihaknya masih belum pasti sama ada anak Osama atau isterinya bertindak menghalang tembakan itu dalam kejadian serangan berkenaan.

osama bin laden dead protest 1 “Daripada gambaran yang diperoleh, Osama yang kononnya berjuang sebenarnya hidup dalam rumah berjuta dollar, tinggal di kawasan mewah yang jauh berbeza dari anggotanya yang berjuang dan bersembunyi di belakang wanita yang menjadikan diri mereka perisai untuknya," katanya.

Dalam pada itu, seorang pegawai Amerika kepada AFP semalam, bahawa pihaknya sedia menangkap Osama hidup-hidup jika ketua kumpulan Al-Qaeda itu menyerah diri.

"Anggota pasukan elit AS, Navy SEAL bersedia untuk sebarang kemungkinan jika dia menyerah diri.

"Namun dia menentang sepanjang pertempuran dan akhirnya terbunuh setelah ditembak di kepala," katanya.

- Agensi

ADS