Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rantai, conteng pelacur: Polis pertahan tindakannya

Ketua Polis Pulau Pinang Datuk Ayub Yaakob mempertahankan tindakan anggotanya yang merantai dan menconteng pelbagai tanda di muka, dada dan tangan beberapa wanita asing yang disyaki pelacur dalam serbuan anti-maksiat di Pulau Pinang malam semalam.

penang crime police lim guan eng event pc 260908 ayub yaakob Ayub memberitahu Malaysiakini bahawa serbuan itu adalah prosedur biasa yang lazimnya membabitkan pasukan dari Bukit Aman yang bekerjasama dengan polis tempatan.

“Operasi seperti ini yang melibatkan masalah teknikal biasanya melibatkan Bukit Aman. Banyak operasi seperti ini dilakukan, seperti juga dalam kes culik. IPK (Ibu Pejabat Polis Pulau Pinang) bergerak bersama Bukit Aman.

“Kita tak mau operasi diberi publisiti, ada kala kita tidak ada expertise (kepakaran) buat operasi seperti ini,” katanya.

Mengenai tindakan polis merantai dan menconteng wanita asing itu, Ayub berkata ia lazimnya bagi mengenalpasti mereka yang ditahan itu kerana jumlah yang ditangkap adalah ramai.

“Ini prosedur biasa, orang ramai di kelab. (Jadi) kena buat seperti itu untuk identify (kenalpasti mereka yang ditahan),” katanya sambil menambah pihak polis mendapat banyak aduan dan rungutan mengenai gejala maksiat di kawasan itu.

penang gro raid 030611 chain Katanya, operasi membanteras maksiat akan terus diadakan khususnya apabila polis menerima aduan daripada orang ramai.

“Kami terpaksa bertindak atas aduan dari isteri-isteri mereka. Biasanya (mereka) buat aduan pada pukul 3 atau 4 pagi, di public phone (telefon awam), tak nak bagi tahu siapa mereka tetapi tidak tahan dengan sikap suami (yang) selalu kunjungi tempat-tempat seperti ini

“Ini bukan  jenayah yang kita tumpu tetapi bila ada aduan kami mesti bertindak kalau tidak, (polis) akan dikata bersekongkol dengan pemilik nightclub ,” katanya.

penang gro raid 030611 news clipping Dalam serbuan di kelab malam di Pulau Tikus itu malam semalam, lapan warga tempatan dan 30 wanita warga asing - 29 rakyat China dan seorang rakyat Vietnam dicekup oleh 19 anggota polis dari Bukit Aman.

Bagaimanapun beberapa NGO berang dan tidak berpuas hati dengan tindakan yang dianggap tidak berkemanusiaan itu selepas didedahkan oleh akhbar berbahasa Cina.

Antaranya, akhbar berkenaan memaparkan wanita itu yang dirantai dan diconteng dengan pelbagai tanda dengan menggunakan pen.

penang gro raid 030611 chain “Mengenai (bantahan) NGO, saya ajak mereka ikut sama dalam oeprasi, tolong fikir pasal orang yang buat complain. Banyak masa dan wang dihabiskan - kadang-kadang sewa apartmen (juga tidak dibayar),

“Bayangkan jika mereka suami awak, anak-anak ditinggalkan, tidak ada masa kualiti bersama bapa. Nanti (timbul) masalah lain pula - masalah sosial

“Jadi tolong ada sikit kesedaran sebelum soal pasal kerja kami,” kata Ayub.

[Baca berita penuh]

ADS