Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Isu pilihan raya terus mendominasi perbahasan para perwakilan sebaik PAS mengumumkan barisan kabinet pilihan rayanya hari ini.

Malah, perwakilan dengan agresif turut menuntut supaya parti itu menyemak semula kerusi yang sebelum ini ditandingi rakannya dalam Pakatan Rakyat.

Wakil Terengganu, M Sukriman Samsuddin berkata, nisbah pengagihan kerusi di negeri itu perlu dilihat dengan lebih objektif mengikut kekuatan parti masing-masing.

Katanya, negeri berkenaan mempunyai 32 kerusi DUN dan sebanyak lapan kerusi parlimen.

Namun, jumlah undi yang diraih oleh calon PKR bagi salah satu kerusi parlimen itu lebih rendah daripada jumlah undi yang yang diperolehi PAS di dalam empat DUN yang digabungkan.

M Sukriman berkata, kehilangan pengundi antara 30 hingga 40 peratus itu menunjukkan sentimen di kalangan pengundi atas pagar.

"(Masalahnya) bukan calon PAS tetapi pengundi atas pagar yang tidak tunjukkan sokongan kepada calon yang bukan dari PAS," katanya lagi.

Dana khas RM10 juta

Sementara itu, seorang lagi perwakilan Hu Pang Chaw berkata, parti itu kini perlu mengumpulkan dana khas sebanyak RM10 juta.

Dana berkenaan perlu diwujudkan bagi mengadakan program untuk menarik pengundi, kata Hu yang juga ketua dewan himpunan PAS.

"Kewangan ini untuk tarik the best brain untuk berkhidmat dalam parti... Kereta tak ada minyak tak boleh jalan.

"Kalau dia (pemimpin baru) tak boleh kumpul, kita pilih orang lain," katanya lagi secara berseloroh.

Beliau berkata lagi ketika membahaskan usul ucapan dasat presiden di Muktamar PAS ke-57 hari ini.

Selain itu, parti itu juga perlu mewujudkan satu pusat kajian bagi mendalami sentimen dan pemikiran golongan bukan Melayu untuk lebih memahami masyarakat berkenaan.

"(PAS perlu menjadi) parti yang mampu mendekati masyarakat majmuk di negara ini," katanya.

Langkah berkenaan juga merupakan satu agenda penting yang perlu dijalankan PAS bagi membolehkan ia menerima sokongan lebih luas dalam pilihan raya umum akan datang.

ADS