Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Sejak 50 tahun lalu, MCA menjadi tunjang utama yang memperjuangkan bahasa, ekonomi dan kepentingan politik masyarakat Cina di negara ini. Namun hari ini parti itu mendapati kedudukannya berada di persimpangan jalan.

Semua tanda-tanda menunjukkan masyarakat Cina tidak lagi mengalas harapan terhadap parti itu. Sebaliknya, selepas pilihan raya negeri Sarawak, sokongan mereka kini ke arah Pakatan Rakyat, khususnya DAP.

NONE Dalam satu wawancara eksklusif dengan Malaysiakini, presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata beliau percaya masyarakat Cina telah lama mengamalkan sikap pragmatik apabila mengundi, khususnya dengan melantik campuran kedua-dua pihak sebagai perwakilan di Dewan Rakyat.

Tetapi sejak akhir-akhir ini, keseimbangan itu telah menjadi huru-hara dan terumbang-ambing.

"Orang Cina adalah masyarakat yang strategik. Mereka mahu seseorang dalam kerajaan bagi meluahkan rasa kecewa mereka, (tetapi) pada masa yang sama, mereka juga inginkan pembangkang yang kuat bagi (mengimbangi) kerajaan.

"Tetapi ada kalanya, apabila mereka cuba melakukan perimbangan ini, ia menjadi huru-hara,” kata Chua yang telah berpengalaman selama 35 tahun dalam politik.

Jelasnya, jauh tersirat, masyarakat Cina masih mahu mereka diwakili dalam kerajaan BN tetapi kerana gagal menyelaraskan sesama diri sendiri, ia berakhir dengan lebih ramai perwakilan di pihak pembangkang.

"Jadi dalam hati, mereka kata 'Oh, saya mahu supaya pembangkang lebih kuat'. Tetapi akhirnya semua mereka mengundi pembangkang (sehingga menyebabkan) tiada wakil di pihak kerajaan,” kata Chua.

Ketika pilihan raya umum 2008, MCA hanya memenangi 15 daripada 40 kerusi parlimen yang ditandinginya atas tiket BN manakala bagi kerusi dewan undangan negeri pula, mereka hanya berjaya mendapatkan 32 daripada 90 kerusi. Sebahagian besar kerusi-kersi itu dimenang oleh seteru politiknya, DAP.

[Baca berita penuh]

ADS