Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Beberapa NGO memulangkan kembali gelaran "dangkal" yang diberikan penulis kontroversi Awang Selamat terhadap orang Melayu yang mahu menyertai perhimpunan BERSIH 9 Julai depan.

protest israel penang 020109 teras president azmi abdul hamid "Kita lihat dangkalnya Awang Selamat, sengaja menunjukkan kejahilan dalam melihat politik.

"Perhimpunan BERSIH adalah hak untuk keseluruhan (rakyat) bukan hanya orang Melayu," kata Pengerusi Teras Keupayaan Melayu, Azmi Abdul Hamid ( kiri ).

"(Awang) melihat orang Melayu sebagai bodoh. Sebenarnya sudah lama orang Melayu dibodohkan oleh pihak berkuasa. (Ini) satu perkara yang menghina orang Melayu."

Dalam kolum "Bisik-bisik" di Mingguan Malaysia kelmarin, Awang Selamat menyifatkan orang Melayu yang menyertai perhimpunan BERSIH sebagai "dangkal berpolitik" kerana faedah besarnya dinikmati kaum lain.

Ketika dihubungi Malaysiakini semalam, Azmi turut meminta Awang Selamat mengemukakan bukti atas dakwaannya bahawa perhimpunan itu didalangi oleh "NGO anti-Islam."

"Apa buktinya? Ini tuduhan dan tanggapan liar begitu saja. Siapa dia yang dipanggil NGO anti- Islam?" soalnya kembali.

Umno tahu ia berkesan

Sebaliknya, katanya lagi, perhimpunan BERSIH selari dengan tuntutan agama Islam yang menuntut hak untuk membuat pilihan dengan bertanggungjawab.

"(Ia) tidak lari dari tuntutan Islam. Hak untuk bersuara. Hak untuk memilih kepimpinan. Sama sekali tidak boleh dikatakan bertentangan dengan Islam," tambahnya yang akan turut sama dalam perhimpunan itu.

gmi leaflet demonstration anti isa 040709 syed ibrahim (in blue) Sementara itu, Pengerusi Gerakan Menentang ISA (GMI), Syed Ibrahim Syed Noh ( kanan ) pula turut menyangkal dakwaan Awang Selamat dan menyifatkannya mempunyai pemikiran sempit.

"Saya rasa itu satu pemikiran yang sempit. Saya rasa prinsip di sebalik BERSIH bukan perkauman.Saya rasa tidak benar sama sekali. Ini perjuangan oleh semua kaum. Untuk kepentingan semua kaum," kata Syed Ibrahim.

Malah, beliau tidak tahu menahu dengan isu perkauman yang dibangkitkan Awang Selamat.

Melalui pengalamannya dalam perhimpunan yang lalu, Syed Ibrahim beranggapan artikel dalam akhbar Umno itu bertujuan memberi gambaran negatif terhadap perhimpunan tersebut.

"Perhimpunan sebelum itu juga mereka cuba untuk memburukkan," katanya ketika dihubungi Malaysiakini semalam.

Beliau juga berkata, perhimpunan BERSIH dari dulu sehingga sekarang sentiasa bebas dari agenda perkauman.

Katanya, perhimpunan tersebut selari dengan peruntukan dalam perlembagaan, malah Umno sendiri berusaha menyaingi perhimpunan sedemikian kerana maklum pada keberkesanannya.

ADS