Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Lebuhraya LATAR tidak kena tol dua bulan
Diterbitkan:  Jun 23, 2011 7:43 PM
Dikemaskini: 11:44 AM

Pengguna Lebuhraya Kuala Lumpur- Kuala Selangor (LATAR) milik Kuala Lumpur Selangor Expressways Berhad (KLSEB) tidak akan dikenakan bayaran tol selama dua bulan bermula pembukaannya tengah malam ini sehingga 31 Ogos.

Pembinaan lebuh raya sepanjang 33km itu dengan kos RM958 juta dibiayai sepenuhnya oleh KLSEB menghubungkan Kuala Selangor, Assam Jawa, Ijok, Batang Berjuntai, Kota Puteri, Puncak Alam, Shah Alam, Bukit Jelutong, Sungai Buloh, Kundang, Rawang, Petaling Jaya dan Kuala Lumpur.

    

Perasmian lebuhraya tersebut dilakukan oleh Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor dekat Plaza Tol Rimba Templer di Kuala Lumpur hari ini.

    

Lebuh raya yang mula dibina sejak Oktober 2008 itu mempunyai tiga plaza tol iaitu Plaza Tol Assam Jawa, Plaza Tol Kuang Timur/Barat dan Plaza Tol Taman Rimba Templer.

KLSEB memegang konsesi lebuh raya berkenaan selama 40 tahun.

Shaziman berkata dengan pembukaan lebuh raya berkena, masa perjalanan dapat  dikurangkan dengan memberikan contoh perjalanan dari pekan Ijok ke Kuala Lumpur akan mengambil masa 30 minit sahaja berbanding sejam setengah sebelum ini.

Beliau berkata, kadar tol yang ditetapkan bagi lebuh raya berkenaan dari 2011-2015 ialah bagi kelas satu iaitu kenderaan yang mempunyai dua gandar dan tiga atau empat roda kecuali teksi dan bas ialah RM2, kelas dua iaitu kenderaan yang mempunyai dua gandar lima roda atau enam roda kecuali bas ialah RM4.

    

Bagi kelas tiga iaitu kenderaan yang mempunyai tiga gandar atau lebih kecuali bas dikenakan caj RM6, kelas empat iaitu teksi (RM1) dan kelas lima iaitu bas (RM4), katanya.

Shaziman berkata kerajaan turut mengeluarkan perbelanjaan sebanyak RM150 juta untuk pengambilalihan tanah untuk projek lebuhraya berkenaan.

Katanya lebuh raya berkenaan merupakan satu daripada projek Jalan Lingkaran Luar Kuala Lumpur (KLORR) iaitu jaringan lebuh raya yang menghubungkan lebuhraya-lebuhraya di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor.

    

"Kejayaan penyempurnaan Lebuhraya Latar ini juga akan meletakkan status projek KLORR pada peringkat akhir penyiapan," katanya.

    

Antara rangkaian KLORR yang telah siap adalah Lebuhraya Corridor Guthrie (CGE), Lebuhraya Utara-Selatan Hubungan Tengah (ELITE), Lebuhraya Penyuraian Trafik Lingkaran Kajang dan sebahagian Lebuhraya Lembah Klang Selatan (SKVE), katanya.

    

Katanya, Lebuhraya Latar turut dihubungkan dengan Lebuhraya Pantai Barat sepanjang 286km.

    

"Apabila Lebuhraya Pantai Barat siap sepenuhnya, pengguna akan dapat meneruskan perjalanan sehingga ke persimpangan Changkat Jering di Lebuhraya Utara-Selatan melalui kawasan pantai barat negeri Perak.

    

"Laluan ini akan menjadi laluan alternatif kepada Lebuhraya Utara-Selatan yang semakin sesak pada hari ini," katanya.

    

- Bernama

ADS