Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Poligami: K'tan mungkin hadiah dinar emas
Diterbitkan:  Jun 24, 2011 6:07 PM
Dikemaskini: 10:09 AM

Hadiah berbentuk dinar emas dan meraikan pasangan makan secara berhidang di restoran mungkin merupakan pilihan kerajaan negeri dalam memberi insentif kepada lelaki yang tidak merahsiakan perkahwinan poligami mereka di Kelantan.

Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan Negeri Wan Ubaidah Wan Omar berkata apa yang dilakukan kerajaan negeri itu adalah mengikut kemampuan yang ada.

    

"Kita tidak berniat untuk menunjuk-nunjuk atau mengada-ngada dalam memperkenalkan sesuatu program untuk faedah umum termasuk dalam memberi insentif kepada pasangan yang tidak merahsiakan perkahwinan poligami di negeri ini," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

    

Bagaimanapun, kata Wan Ubaidah, ia akan dibincangkan secara terperinci sebelum dilaksanakan sepenuhnya.

    

Beliau juga berkata selebriti Salleh Yaakob, yang mempunyai empat isteri, mungkin diundang menghadiri satu majlis untuk dijadikan contoh pasangan berpoligami mengikut acuan yang dikehendaki Islam.

    

Dalam persidangan Dewan Undangan Negeri minggu lepas, Wan Ubaidah berkata kerajaan negeri bercadang memberi insentif kepada lelaki mendedahkan perkahwinan mereka secara polgami kepada umum bagi mengelakkan perselisahan faham dalam keluarga dan masyarakat.

- Bernama

ADS