Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Nik Aziz sokong BERSIH 3.0
Diterbitkan:  Jul 13, 2011 7:53 PM
Dikemaskini: 11:56 AM

Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat menyokong sekiranya himpunan BERSIH 3.0 diadakan pada masa akan datang demi untuk keadilan dalam pilihan raya.

Mursyidul Am PAS itu menegaskan, pilihan raya adil dan bersih dituntut dalam Islam kerana ia menyentuh soal kepimpinan negara, lapor Harakahdaily .

NONE "Sedangkan menjaga diri sendiri juga wajib ikut cara Islam, dengan menikmati semua perkara halal, apa lagi soal mentadbir negara? katanya kepada akhbar internet PAS itu.

Semalam Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu dilapor berkata PAS akan mendesak BERSIH 2.0 sekali lagi menganjurkan perhimpunan itu sekiranya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak memenuhi tuntutan gabungan itu dalam masa terdekat.

Mohamad yang pengerusi badan penggerak mobalisasi demokrasi PAS mengingatkan SPR supaya tidak berdolak-dalik kerana empat daripada lapan tuntutan itu boleh dilakukan suruhanjaya itu.

Nik Aziz mendakwa perhimpunan Sabtu lalu sepatutnya berjalan dengan baik sekiranya Umno tidak memperalatkan polis supaya menyekat perhimpunan tersebut.

Katanya, perasaan manusia ibarat banjir yang akan mengganas dan menghanyutkan apa sahaja sekiranya disekat.

Mengulas dakwaan bahawa Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Mohammad berlakon sakit, Nik Aziz berkata hanya rakyat yang menjadi hakimnya.

"Orang Umno memang begitu, suka menafikan, dia tuduh kita (PAS), tetapi rakyat yang akan menjadi hakim, Insya-Allah," katanya.

ADS