Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Polis siasat pihak didakwa kelirukan kematian Baharudin

Polis sedang menyiasat pihak-pihak tertentu yang mengelirukan kematian Allahyarham Baharudin Ahmad sewaktu perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai.

Polis juga menyiasat berhubung seorang lagi peserta perhimpunan - Suhardi Mat Isa - yang sebelum ini dilaporkan mengelami sesak nafas terkena gas pemedih mata.

Selain itu, polis turut menyiasat laporan berhubung dakwaan pegawal peribadi Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dia terkena tembakan gas pemedih mata.

Ia adalah antara tujuh laporan polis berhubung tindakan pegawai dan anggota PDRM semasa perhimpunan tersebut.

"Saya juga ingin memaklumkan bahawa kesemua laporan polis yang dibuat akan disiasat secara profesional dan telus mengikut peruntukkan undang-undang," kata  Timbalan Pengarah (Siasatan/Perundangan) Jabatan Siasatan Jenayah PDRM, Datuk Acryl Sani Abdullah Sani.

"Pihak polis dalam proses melengkapkan siasatan dan akan mengemukakan kertas siasatan tersebut kepada pejabat Peguam Negara dalam masa terdekat ini," tambahnya.

Dalam kenyataannya hari ini, Acryl turut berkata laporan polis lain yang sedang dalam siasatan polis adalah berkaitan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu yang mendakwa beliau mengalami kecederaan kerana dirempuh kenderaan polis.

"Kes ini sedang disiasat di bawah seksyen 336 Kanun Keseksaan," katanya.

Acryl berkata pihaknya juga sedang menyiasat kenyataan akhbar oleh seorang peguam yang mendakwa terdapat cubaan bunuh terhadap Anwar.

Polis juga, tambahnya, menyiasat dakwaan PRDM menggunakan gas pemedih mata buatan Israel dalam perhimpunan tersebut, yang menurutnya, adalah tidak benar.

Menurutnya, PDRM menggunakan dua jenis gas pemedih mata dan sejenis cecair untuk meriam air sewaktu perhimpunan tersebut.

Dua jenis gas pemedih mata ialah Shell Tear Gas Smoke Model ALS 5727, ALS Techonology dan Grenade Tear Gas Smoke Model MP-2SB-CS, Non Lethal Technology.

Kedua-dua jenis tersebut, kata Acryl, adalah buatan daripada Amerika Syarikat, manakala cecair meriam air adalah jenis SC Liquid Jenama IDC System AG buatan Switzerland.

Sehubungan itu, katanya, polis tidak akan teragak-agak mencadangkan tindakan di bawah seksyen 182 Kanun Keseksaan sekiranya siasatan mendapati aduan tidak benar, dan dibuat dengan niat buruk.

ADS