Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PKR: Kenyataan mufti bukti Anwar tak pecah Melayu
Diterbitkan:  Aug 26, 2011 11:33 AM
Dikemaskini: 4:59 AM

Kenyataan mufti Perak bahawa Melayu-Islam berpecah kerana kerajaan yang lemah, tidak amanah dan rasuah dengan sendirinya menolak dakwaan ia berpunca daripada Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat, kata PKR.

NONE Ketua penerangannya Dr Muhammad Nur Manuty sebaliknya mendakwa, perpecahan Melayu-Islam pada masa kini berpunca daripada "politik kotor" pemimpin Umno.

Katanya, ia didakwa bermula daripada zaman bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohammad lagi.

"Dengan pendedahan yang dibuat ini, rakyat perlulah membuka mata dan menyatakan sikap menolak dengan tegas fitnah yang dilemparkan ke atas Datuk Seri Anwar Ibrahim," kata Dr Muhammad Nur ( kanan ).

"Malah, semua yang cintakan keadilan perlulah bersama-sama bertanggungjawab dan bertindak untuk membela beliau dari segala kezaliman dan pembohongan berterusan sejak lebih satu dekad yang lalu."

Tan Sri Harussani Zakaria dalam forum di Shah Alam kelmarin mendedahkan, beliau pernah mengingatkan Datuk Seri Najib Tun Razak tentang tiga kelemahan dalam kerajaan pimpinnya itu.

Harussani juga mendedahkan menasihatkan Dr Mahathir supaya tidak memecat Anwar sebagai timbalannya ketika itu kerana dengan pengaruhnya yang bukan sedikit akan mengakibatkan orang Melayu berpecah.

Dalam kenyatannya hari ini, Dr Muhammad Nur berkata, sempena hari-hari terakhir Ramadan, PKR menyeru pemimpin Umno menghentikan kezaliman pada Anwar "demi perpaduan ummah" dan seluruh masyarakat.

"Kita berkeyakinan penuh bahawa selagi kezaliman terhadap DSAI (Anwar) tidak dihentikan, isu perpaduan Melayu-Islam tidak akan dapat diselesaikan secara tuntas," katanya.
ADS