Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pemerdagangan manusia: M'sia kekal tangga kedua
Diterbitkan:  Aug 26, 2011 2:54 PM
Dikemaskini: Aug 27, 2011 12:29 AM

Malaysia kekal di tangga dua (dalam pemerhatian) dalam Laporan Pemerdagangan Manusia (TIP) 2011 yang dikeluarkan Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS).

    

Ketua Pengarah Imigresen Datuk Alias Ahmad berkata dalam laporan itu juga beberapa isu turut dibangkitkan antaranya berkaitan lebihan pengambilan pekerja asing yang seterusnya mendorong kepada berlakunya buruh paksa di negara ini.

"Secara amnya negara ini masih memerlukan antara tiga hingga empat juta tenaga kerja terutamanya dalam sektor perladangan dan pembinaan, memandangkan kebanyakan rakyat tempatan enggan mengisi kekosongan tersebut.

    

"Sebenarnya isu tersebut dapat diatasi dengan penggemblengan tenaga semua agensi yang berkaitan," katanya dalam satu temu bual di sini baru-baru ini.

TIP Report menunjukkan Malaysia berada di tahap dua (dalam pemerhatian) pada 2011 sama seperti tahun sebelumnya berbanding tahap tiga pada tahun 2009.

TIP Report merupakan senarai kedudukan negara dunia berdasarkan tahap pematuhan standard minimum dalam memerangi pemerdagangan orang dan penilaian dilaksanakan setiap tahun oleh Jabatan Negara AS.

    

Mengenai isu pihak majikan memegang pasport pekerja, beliau berkata perkara itu tidak timbul lagi, kerana Imigresen tidak lagi memberi kebenaran kepada majikan menyimpan pasport melainkan diserahkan secara sukarela untuk disimpan majikan bagi tujuan keselamatan.

    

Isu anggota RELA menjalankan operasi terhadap Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) pula, Alias menjelaskan anggota RELA tidak dibenarkan lagi menjalankan sebarang operasi melainkan diminta untuk membantu dalam operasi penguatkuasaan.

Sementara itu, dakwaan mengenai isu kes-kes pemerdagangan orang yang tidak disiasat dan didakwa secara efektif pula, beliau berkata jika dilihat pada jumlah tangkapan dan juga kes-kes, memang wujud isu itu kerana kesukaran

mendapatkan bukti.

    

"Bila ditangkap mereka kata dipaksa sedangkan sebenarnya mereka memang datang secara sukarela untuk bekerja sebagai pelacur...lepas itu bila diminta menjadi saksi mereka enggan jadi sukar untuk mendapatkan bukti.

    

"Tetapi bukan disebabkan tidak disiasat dan didakwa secara efektif," katanya sambil beranggapan masalah itu dihadapi oleh semua pihak berkuasa.

Dalam laporan itu AS turut membangkitkan isu berkaitan hal-hal perlindungan mangsa termasuklah perkhidmatan kaunseling.

Alias menjelaskan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat terlibat secara langsung dalam isu perlindungan mangsa pemerdagangan orang dan mempunyai panel kaunselornya sendiri untuk memberikan khidmat kaunseling kepada mangsa di rumah perlindungan.

    

- Bernama

ADS