Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'Hanya kroni dan suku sakat umno-BN tertekan di S'gor'
Diterbitkan:  Sep 24, 2011 6:14 PM
Dikemaskini: Sep 25, 2011 1:24 AM

Kerajaan Selangor bersetuju dengan Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa ada pihak yang tertekan sejak Pakatan Rakyat menerajui negeri tersebut dan mereka adalah kroni dan suku sakat Umno-BN.

NONE Selama ini, kata setiausaha politik menteri besar Selangor, Faedah Husin, golongan tersebut telah mengaut kekayaan menerusi pemberian projek secara terus, menjadi orang tengah dan para  pelobi.

Beliau mengulas kenyataan Muhyiddin yang berharap rakyat Selangor memilih BN dalam pilihan raya akan datang setelah rakyat kini didakwa "terseksa" bawah Pakatan.

Dalam satu kenyataan hari ini, Faekah berkata kenyataan timbalan perdana menteri itu membuktikan Umno-BN semakin terdesak untuk menagih simpati rakyat negeri ini.

"Mungkin inilah yang dimaksudkan oleh perdana menteri yang orang Umno suka syok sendiri," tambahnya.

Menurutnya, yang tertekan ini juga adalah ahli perniagaan yang merasuah pegawai kerajaan dan orang politik untuk mendapatkan pertolongan dan pengecualian dari beberapa polisi dan syarat-syarat termasuklah melibatkan perumahan kos rendah bagi mengejar keuntungan berganda.

"Lebih malang lagi, projek disiapkan dengan ala kadar menjadikan golongan berpendapatan rendah semakin tertekan," tambahnya.

Ketika pentadbiran Umno-BN, tegasnya, ahli perniagaan berkenaan ‘terlalu berkuasa’dan undang-undang tidak mampu menakutkan mereka, kerana mereka mendapat ‘keizinan’ dan ‘dilindungi’ orang politik.

khalid ibrahim and selangor state "Golongan yang tertekan juga adalah individu atau kumpulan tertentu yang menjadi orang tengah untuk mendapatkan projek atau tender dengan cara membodek orang  politik bagi mendapat bayaran komisyen tinggi," tegas Faekah.

Golongan ini, katanya, juga tidak mempunyai modal atau kepakaran tetapi sekadar cukup ‘’menjual air liur kepada ahli politik.

"Golongan ini tanpa segan silu berkunjung dan bersidai di pejabat orang politik," katanya sambil mendakwa, senario ini telah berlaku semenjak Muhyiddin menjadi menteri besar Johor dan ia masih berterusan sehingga sekarang.

Faekah mendakwa banyak projek besar bernilai jutaan dan bilion diberikan kepada kroni-kroni dan kemudian menjual tender tersebut kepada syarikat lain semata-mata untuk mendapatkan komisyen.

"Tinjauan pendapat mendapati rakyat Selangor gembira dengan corak pentadbiran dan pengurusan kita yang tidak membenarkan golongan tertentu bersidai di pejabat menteri besar atau pegawai kanan kerajaan. Fenomena ini begitu meluas dilihat ketika pentadbiran Umno sebelum ini," katanya.

NONE Sudah tentu, tambahnya, kroni Umno-BN tersebut tertekan kerana tidak lagi boleh membodek orang politik dan pegawai kerajaan kerana Kerajaan Selangor mengamalkan pentadbiran yang telus dan bertanggungjawab.

Apa-apa pun, tambahnya, mereka yang tertekan di bawah Pakatan Rakyat hanyalah golongan kecil yang tidak menjejaskan sokongan padu rakyat Selangor dalam pilihan raya umum tidak lama lagi.

"Manakala bagi rakyat biasa bila ditanya, sudah tentu Muhyiddin dan pemimpin Umno-BN lain akan terlopong melihat sokongan rakyat terhadap Pakatan yang telah berjaya meningkatkan taraf hidup rakyat dengan pelbagai bantuan menerusi program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES).

"Dalam tempoh empat tahun, kita telah berbelanja lebih RM500 juta untuk rakyat dan sebahagian besarnya disalurkan untuk skim pemberian air percuma.

"Mana mungkin rakyat Selangor tertekan dengan pemberian air percuma ini dan program-program kebajikan lain yang diberikan kerajaan Pakatan Rakyat.

"Amat memalukan apabila Muhyiddin sebagai orang nombor dua dalam pentadbiran negara dan nombor dua dalam parti membuat kenyataan sebegini dan memalukan dirinya sendiri," katanya.

ADS