Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Guan Eng pula mahu Najib mohon maaf
Diterbitkan:  Oct 1, 2011 8:45 PM
Dikemaskini: Oct 2, 2011 1:15 AM

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pula mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak memohon maaf berhubung pengumumannya yang berubah-ubah untuk memansuhkan kuota bumiputera awal minggu ini.

NONE Najib semalam menjelaskan bahawa beliau tidak memberitahu

forum ekonomi pada hari Selasa bahawa kuota bumiputera akan dihapuskan - bercanggah dengan apa yang telah dilaporkan secara meluas oleh pihak media.

Najib memberitahu wartawan di sidang akhbar selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno bahawa kuota bumiputera akan kekal, tetapi sebaliknya beliau meminta usahawan bumiputera supaya tidak terlalu bergantung kepada bantuan kerajaan.

Bercakap dalam satu sidang akhbar hari ini, Lim bertanya adakah Najib akan mohon maaf berhubung perkara itu - sama ada beliau akan memansuhkan kuota bumi atau meminta akhbar memperbetulkan laporan palsu mereka.

Lim sendiri telah memohon maaf kepada Sultan Johor semalam berhubung kenyataannya mengenai kadar jenayah yang tinggi di negeri itu dalam satu majlis di Singapura.

najib umno post mt meeting pc 300911 Menurut Lim, perdana menteri telah dilaporkan oleh Malaysiakini pada 27 September dan Bernama pada 28 September bahawa

terdapat keperluan untuk "menghindari atau meninggalkan" kuota untuk bumiputera.

"Memandangkan Bernama telah melaporkan mengenai keperluan untuk "menghindari atau meninggalkan" kuota bumi, adakah tindakan akan diambil terhadap Bernama a tau mana-mana akhbar lain yang dikawal oleh BN kertas kerana laporan palsu?

"Oleh kerana sukar untuk membayangkan sebuah jabatan berita kerajaan seperti Bernama berani menyalah petik atau memberi gambaran yang salah apa yang dikatakan perdana menteri, maka apakah perdana menteri akan mohon maaf kerana mengatakan perkara yang salah?"

[Baca berita penuh]

ADS