Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
K'jaan umum rumah mampu milik untuk semua
Diterbitkan:  Oct 7, 2011 5:51 PM
Dikemaskini: 11:57 AM

Kerajaan mencadangkan had maksimum harga rumah di bawah Skim Rumah Pertamaku, dinaikkan daripada RM220,000 kepada RM400,000.

"Penambahbaikan ini boleh dinikmati oleh pembeli rumah melalui pinjaman bersama suami isteri bermula Januari 2012," kata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak sewaktu membentangkan bajet 2012 di Dewan Rakyat petang ini.

NONE Skim itu dilancarkan pada Mac 2011 untuk memenuhi permintaan rumah bagi golongan berpendapatan kurang daripada RM3,000.

Perdana menteri berkata, bagi membantu mereka mencapai impian memiliki rumah pertama, kerajaan menubuhkan Perumahan Rakyat 1Malaysia atau PRIMA sebagai satu agensi tunggal yang berperanan untuk membangun dan menyelenggara perumahan mampu milik berkualiti khusus untuk mememuhi keperluangan golongan berpendapatan sederhana.

"PRIMA akan berperanan sebagai pemaju untuk projek yang diadakan di tapak pemilikan kerajaan.

"Justeru, kerajaan bercadang untuk memajukan beberapa bidang tanah pemilikan kerajaan di sekitar Sungai Besi dan Sungai Buloh untuk projek sedemikian.

"Kerajaan juga akan mengenal pasti kawasan berhampiran stesen MRT, LRT atau pengangkutan awam sebagai kawasan pilihan utama untuk dimajukan oleh PRIMA," kata Najib.

Di samping itu, katanya, PRIMA juga mengalu-alukan kerjasama antara pihak swasta untuk membangunkan projek sedemikian.

Rumah mampu milik berkualiti

Sehubungan, kata beliau, beberapa pemaju swasta juga telah menyahut seruan kerajaan untuk menyediakan rumah mampu milik berkualiti.

"PRIMA akan memainkan peranan supaya proses pengagihan untuk projek-projek ini dijalankan secara telus dan adil melalui sistem pengundian terbuka. Pada tahun 2011, sebanyak 1,880 unit rumah akan mula dibina di Putrajaya dan Bandar Tun Razak," tambahnya.

azlan Bagi tahun 2012 pula, katanya, 7,700 unit rumah akan dibina di Cyberjaya, Putra Heights, Seremban, Damansara dan Bukit Raja.

"Harga rumah yang ditawarkan di bawah skim ini lebih rendah berbanding dengan harga pasaran disebabkan tanah dan dana mudahcara disediakan kepada pemaju.

"Sebagai contoh, satu unit apartmen dengan keluasan 1,000 kaki persegi di Putrajaya dijual pada harga RM150,000 berbanding dengan harga pasaran RM220,000.

"Kerajaan juga akan memberi pengecualian sepenuhnya duti setem ke atas surat cara perjanjian pinjaman di bawah program ini," tambahnya.

Pada kebiasaannya, kata perdana menteri, rumah dijual sebelum pembinaan bermula di mana pembeli akan menanggung risiko sekiranya rumah tidak siap atauu lewat disiapkan.

"Bagi melindungi pembeli, kerajaan menggalakkan lebih banyak pembinaan rumah menggunakan kadedah bina kemudian jual.

Bayar ansuran bila rumah siap

"Untuk tujuan ini, bank-bank Islam yang telah bersetuju akan menyediakan pembiayaan patuh syariah dan mengambil risiko pembinaan.

"Pembeli hanya membayar ansuran setelah rumah siap dibina. Skim ini akan dilaksanakan bagi rumah bernilai RM600,000 dan ke bawah," tambahnya.

NONE Menurut Najib lagi, masih ramai lagi rakyat yang belum memiliki rumah, terutamanya golongan berpendapatan rendah.

"Justeru, kerajaan akan meneruskan pelaksanaan Program Perumahan Rakyat (PPR) di seluruh negara dengan membina lebih 75,000 unit rumah mampu milik di bawah RMK-10.

"Bagi tahun 2012, RM443 juta diperuntukan bagi membina hampir 8,000 unit PPR disewa dan lebih 7,000 unit PPR dimiliki.

"Selain itu, Program Rumah Mesra Rakyat yang dikendalikan oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) akan diteruskan bagi membantu golongan berpendapatan rendah memiliki rumah lebih selesa," katanya.

Di bawah program ini, kataya, mereka yang mempunyai tanah persendirian dan tidak memiliki rumah atau tinggal di rumah usang, boleh mendapatkan pembiayaan untuk membina rumah sendiri.

Menurutnya, SPNB akan diberikan peruntukan tambahan untuk membina 10 ribu unit Rumah Mesra Rakyat pada tahun 2012.

Subsidi beli rumah

"Kos rumah yang berharga RM65,000 ini, akan dijual dengan harga RM45,000 sahaja. Di sini, bagi setiap unit rumah, kerajaan akan memberi subsidi sejumlah RM20,000. Sebanyak RM200 juta akan diperuntukkan untuk program ini.

"Selain itu, melalui Program Pemulihan Rumah Terbengkalai, Kerajaan berjaya memulihkan dan mendapat Sijil Layak Menduduki (CF) bagi 82 projek yang melibatkan lebih 15,000 unit rumah.

NONE "Kerajaan akan terus melaksanakan usaha murni ini pada tahun 2012 dengan peruntukan RM63 juta untuk memulihkan 1,270 unit rumah terbengkalai. Kerajaan juga memperuntukkan RM40 juta bagi membaik pulih dan menyelenggarakan rumah kos rendah awam dan swasta," katanya.

Golongan ekspatriat, kata Najib, turut menyumbang kepada pembangunan ekonomi negara. Jumlah ekspatriat yang bekerja di Malaysia telah meningkat kepada

lebih kurang 41,000 orang.

"Untuk menyediakan suasana kondusif bagi menggalakkan ekspatriat terus berkhidmat di Malaysia, kerajaan akan membenarkan golongan ini mengeluarkan caruman KWSP untuk pembiayaan pinjaman perumahan, sama seperti kemudahan yang diberi kepada warganegara.

ADS