Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Salahuddin: SKMM bukan polis peribadi Rais
Diterbitkan:  Oct 19, 2011 11:17 AM
Dikemaskini: 6:31 AM

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim tidak harus menjadikan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) sebagai “polis peribadinya”.

"Tindakan ini dilihat umum sebagai penyalahgunaan kuasa yang sangat ketara dan pencabulan kebebasan bersuara yang memalukan negara.

NONE "Ia mesti dihentikan serta-merta kerana ia bukan sahaja pencabulan kebebasan bersuara malah pencabulan serta penghinaan terhadap kebebasan akademik," kata naib presiden PAS, Salahuddin Ayub dalam satu kenyataan media hari ini.

Beliau mengulas siasatan berterusan SKMM berhubung kenyataan yang dibuat oleh pakar perlembagaan, Profesor Abdul Aziz Bari, tentang titah sultan Selangor mengenai siasatan sebuah gereja oleh Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS).

Sambil mempertahankan Abdul Aziz, Salahuddin berkata kenyataan pensyarah universiti itu dibuat berdarkan kerja-kerja penyelidikan akademik profesor itu.

Katanya, tindakan SKMM yang menyiasat Abdul Aziz tanpa menyatakan kepada umum kesalahan beliau di sisi undang-undang adalah tindakan yang dilihat rakyat sebagai menjijikkan.

"Yang ada hanyalah histeria dan gelagat tidak tentu arah dan melucukan dari mereka yang hendak membodek atau mereka yang sudah jenuh dilihat umum sebagai gila-gila," katanya.

[Baca berita penuh]

Wajib sesuaikan diri

Sementara itu, NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) pula dalam kenyataannya hari ini menyatakan sokongan terhadap Aziz dan berpendapat titah monarki boleh dikritik dan diperdebatkan.

Pengerusinya Badrul Hisham Shaharin berkata, dalam dunia yang terbuka ini semua perkara harus dihujahkan dengan matang dan ini bukan zaman rakyat, khususnya anak muda, menerima apa sahaja yag disuap pihak atasan.

samm police report on rosmah diamond ring 130711 badrul hisham shaharin "Begitu jugalah institusi monarki bukan sahaja di negara ini tetapi terdapat di seluruh dunia. Institusi monarki ini harus segera menyesuaikan diri termasuklah berevolusi sesuai dengan peredaran zaman.

"Mahu atau tidak ia sesuatu yang wajib demi kelangsungan untuk institusi beraja," kata Badrul yang lebih dikenali sebagai Chegubard ( kanan ).

SAMM juga menyatakan penghormatannya terhadap pandangan kerabat diraja Negeri Sembilan, Tunku Zain Al 'Abidin Tuanku Muhriz bahawa titah diraja boleh dibincangkan ahli akademik dan media, selagi tidak mendatangkan kemudaratan yang sebenar.

"(Ia) menunjukkan dengan jelas betapa dalam dunia terbuka ini institusi monarki harus bersedia untuk titah mereka diperdebatkan dan dikritik masyarakat," kata Badrul lagi.

ADS