Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Selepas disiasat Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (SKMM) Isnin lalu, pakar perlembagaan Prof Dr Abdul Aziz Bari hari ini disiasat pula pihak polis berikutan reaksinya terhadap titah Sultan Selangor baru-baru ini.

NONE Katanya, beliau disiasat di bawah akta hasutan oleh dua pegawai berpangkat ASP di ibu pejabat polis daerah Shah Alam ekoran laporan Senator Ezam Mohd Nor pada 13 Oktober lalu.

"Saya sebagai suspek. (Ia) berikutan laporan Ezam minggu lalu," katanya kepada Malaysiakini.

Mengulas perjalanan sesi itu, Aziz menyifatkan kedua-dua polis yang merakamkan kenyataannya itu bertindak secara "profesional dan mesra".

Tambahnya, mereka juga mematuhi undang-undang sebagaimana diperuntukkan dalam Kanun Acara Jenayah.

SKMM semalam menyiasat Aziz dan wartawan Malaysiakini Jimadie Shah Othman berhubung perkara yang sama di pejabat mereka secara berasingan di Gombak dan Kuala Lumpur.

NONE Ia ekoran pandangannya yang dilaporkan Malaysiakini bahawa tindakan Sultan Selangor campurtangan dalam isu pemeriksaan gereja Methodist di Petaling Jaya pada 3 Ogos lalu, bukan tindakan lazim.

Laporan polis 

Menurutnya, sebagai ketua agama Islam negeri, baginda mempunyai hak untuk itu tetapi ia perlu dijalankan selaras dengan ajaran Islam.

Selepas dikritik pelbagai pihak, Aziz sehari menjelaskan bahawa Akta Hasutan 1948 memperuntukkan bahawa tidak menjadi kesalahan mengkritik Raja-Raja Melayu asalkan mereka tidak menuntut pemansuhan institusi itu.

Tidak puas hati dengan kenyataan itu, Ezam dan empat aktivis NGO tampil membuat laporan serentak dengan mendakwa Aziz berlaku biadap dan derhaka kepada institusi Raja Melayu.

azlan Sultan sebelum itu bertitah bahawa baginda amat tersinggung dengan usaha pihak tertentu yang cuba melemahkan kepercayaan dan akidah orang Islam di Selangor.

Titah baginda, cubaan memesongkan akidah umat Islam itu berjaya dibuktikan hasil siasatan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tetapi ia tidak mencukupi untuk diambil tindakan undang-undang.

ADS