Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MP dakwa wang bantuan disalur ketua bahagian Umno

Ketua wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mendakwa, sekumpulan pelajar sekolah di dalam kawasannya telah menerima wang bantuan daripada ketua Umno bahagian Ampang Datuk Ismail Kijo.

Sedangkan, wang bantuan itu RM100 itu sepatutnya diserahkan oleh menteri atau kakitangan kerajaan, katanya dalam satu sidang media di ibu pejabat PKR hari ini.

NONE Beliau mendakwa, seramai kira-kira 100 orang pelajar sekolah rendah itu telah dibawa ke Bangunan Umno Ampang di untuk menerima wang bantuan berkenaan, pagi ini.

Zuraida juga mendakwa, beliau mengetahui perkara itu setelah dihubungi oleh ibu bapa yang marah dengan kejadian berkenaan.

"Ibu bapa rasa marah kerana disuruh ke pejabat Umno untuk dapatkan wang ini," katanya lagi dalam sidang media berkenaan.

Beliau turut menunjukkan kepada wartawan beberapa keping gambar yang didakwa dirakam dalam majlis berkenaan, termasuk satu foto yang menunjukkan seorang lelaki yang didakwa sebagai Ismail.

Dalam foto kabur berkenaan, lelaki yang didakwa sebagai Ismail itu kelihatan sedang menyampaikan satu objek kepada seorang individu lain.

Latar di belakang pentas majlis berkenaan diterakan dengan tulisan "Hari Anugerah Kecemerlangan 2011."

Wang bantuan RM100 itu diumumkan kerajaan dalam pembentangan Bajet 2012 bulan lalu.

Kebetulan, kata Ismail

Sementara itu, Ismail ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan acara itu tetapi menurutnya ia berlaku secara kebetulan sahaja.

"Program ini dah lama dirancang dan kebetulan sekolah nak beri wang RM100. Jadi guru besar minta lakukan (kedua-dua program) bersama," katanya.

Katanya, program itu juga dilakukan di bangunan Umno kerana keadaan dewan sekolah yang teruk dan panas.

Justeru, tambahnya, bagi keselesaan ibu bapa pihak sekolah menyewa bangunan itu dengan harga RM400.

ADS