Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kadir: Dakwat kekal tak jamin pilihan raya bebas

Bekas menteri kabinet dan ahli veteran Umno Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir berkata penggunaan dakwat kekal tidak mampu menjamin pilihan raya yang bebas dan adil serta terdapat isu-isu yang lebih mendesak yang perlu ditangani.

NONE Pada satu wawancara baru-baru ini, katanya, adalah lebih penting bahawa akses media perlu diberi baik kepada kerajaan mahupun pembangkang, kakitangan awam pula perlu berkecuali dan amalan politik wang perlu dihentikan.

Kadir kemudiannya menceritakan kisah seorang penduduk kampung yang ditemuinya yang memberitahnya, "DAP adalah jahat. Jika mereka menang, mereka mahu menghapuskan sistem beraja."

Penduduk kampung itu kata maklumat itu diperolehi dari radio dan surat khabar.

"Semua radio, semua surat khabar, semua televisyen ... ia membawa hanya satu suara.

"Apa radio dan berkata akhbar diterima sebagai kebenaran mutlak (Kebanyakan) penduduk adalah seperti itu. Ini bermakna bahawa pendapat dapat disampaikan (kepada rakyat).

"Itu bukan keadaan pilihan raya yang bebas dan adil," katanya.

"Semasa saya Menteri Penerangan  (di bawah Perdana Menteri kelima Tun  Abdullah Badawi), saya berpendapat semikian tetapi saya tidak cukup kuat untuk perubahan."

Sehubungan itu, Kadir mencadangkan supaya kedua-dua pihak mencari jalan penyelesaian jangka pendek dan jangka panjang untuk menangani keadaan ini.

“Mungkin (seperti) beberapa saluran Astro atau sebagainya... Peruntukan (ruang) di TV3, RTM dan sebagainya (kepada rakyat)... Mungkin untuk tiga bulan sebelum pilihan raya," katanya yang juga bekas menteri pelancongan.

[Baca berita penuh]

ADS