Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Pemaju resort pertimbang tarik diri dari Gebeng
Diterbitkan:  Mar 13, 2012 11:05 AM
Dikemaskini: 3:12 AM

Sebuah syarikat pemaju hartanah sedang mempertimbangkan keputusan sama ada untuk menarik diri daripada projek membina sebuah resort dan perumahan bernilai jutaan ringgit berhampiran Kuantan berikutan pemberian lesen operasi sementara (TOL) kepada kilang memproses nadir bumi Lynas Advanced Materials Plant (Lamp) di Gebeng.

stg resort kuantan gold coast lynas Menurut akhbar harian Cina Nanyang Siang Pau , pengarah Kumpulan STG Alex Tan Siong Seng berkata syarikatnya akan membatalkan projek Kuantan Goldcoast jika kerajaan bertegas mahu meneruskan kilang penapisan nadir bumi itu.

Langkah ini adalah untuk mengelakkan risiko kerugian dan pada masa yang sama melindungi kepentingan pelabur STC, kata akhbar itu yang memetik Lee.

Lee dalam laporan itu mendakwa Kumpulan STG telah membelanjakan RM3 juta bagi projek hartanah itu dan akan menghadapi kerugian antara RM20 juta hingga RM30 juta jika kilang milik Lynas dari Australia itu mula beroperasi.

Sementara itu, ahli jawatankuasa pusat PKR Pahang Lee Chean Chung menimbulkan kebimbangan bahawa operasi berkenaan akan menjejaskan ekonomi di Kuantan.

NONE "Kuantan adalah bandar pelancongan. Jika operasi memproses nadir bumi itu bermula, ia akan mempunyai kesan domino yang akan memberi impak yang tidak dapat dibayangkan ke atas ekonomi Kuantan. Ini termasuk pada ikan, makanan laut, sarang burung, perladangan, hartanah mahupun pelancongan," kata Lee.

Lynas diberi geran

Katanya, projek Kuantan Goldcoast di Sungai Balok yang juga bernilai jutaan ringgit Kuantan hanya terletak beberapa kilometer dari Gebeng, tempat Lynas mendirikan kilang mereka. Projek hartanah itu juga akan mewujudkan antara 500 dan 600 peluang pekerjaan dan sebahagian besar penduduk tempatan akan mendapat manfaatnya.

"Sebaliknya, Lynas hanya mampu mewujudkan kira-kira 200 peluang pekerjaan sehingga kini. Ia juga diberi taraf perlepasan cukai untuk selama 12 tahun dan tanah yang dibeli untuk tapak kilang itu di Zon Perindustrian Gebeng juga dikecualikan daripada duti setem.

NONE "Di samping itu, kerajaan turut memberikan Lynas geran bernilai kira-kira RM1.2 juta untuk melatih pekerja Malaysia," katanya.

Lee ( tengah ) juga membidas Ketua Pengarah Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB), Datuk Raja Abdul Aziz Raja Adnan kerana enggan mengiktiraf bahaya akibat sisa yang ditinggalkan oleh kilang penapisan Asia Rare Earth di Bukit Merah, Perak.

"Raja Aziz berkata bahawa Kementerian Kesihatan tidak mempunyai data sejarah mengenai leukemia di kawasan itu. Oleh itu, katanya, tidak ada asas untuk membuat perbandingan bagi menentukan sama ada ARE adalah punca leukemia itu.

NONE "Malah, tergamak beliau berkata oleh kerana seorang penduduk tempatan Lai Kwan ( kiri ) yang bekerja untuk sub kontraktor (dalam loji itu), anaknya, Kok Leong yang terencat itu, adalah tanggungjawab kontraktor berkenaan dan bukannya kerajaan .

"Adakah ini bermakna bahawa jika penduduk Kuantan berhampiran kilang Lynas yang  mempunyai apa-apa penyakit akibat radiasi, kerajaan yang meluluskan kilang itu tidak mempunyai apa-apa tanggungjawab?" soalnya.

Lee menuntut bahawa Raja Aziz memohon maaf bagi keceluparannya itu.

[Baca berita penuh]

ADS