Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Satu amah, satu kerja, tidak lojik, kata Papa, Mama
Diterbitkan:  Mar 16, 2012 8:56 PM
Dikemaskini: 1:00 PM

Tindakan Indonesia yang menetapkan amah dari negara itu hanya menjalankan satu tugas khusus di rumah majikan dengan gaji minimum RM700 bukan saja tidak masuk akal, tetapi juga akan membebankan majikan.

    

Pemangku Presiden Persatuan Agensi Pembantu Rumah Asing Malaysia (Papa) Jeffrey Foo berkata persatuan itu membantah keputusan tersebut dan menganggapnya satu kesilapan yang serius jika dilaksanakan.

"Jika keputusan itu benar hendak diambil, saya tidak bersetuju kerana terang-terang ia tidak relevan...takkan majikan perlu menggajikan hingga empat orang amah bagi empat tugasan yang  berlainan," katanya ketika dihubungi Bernama hari ini.

    

Beliau mengulas mengenai laporan dari Jakarta, Indonesia yang memetik Ketua Pengarah Bahagian Pembinaan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia Dr Reyna Usman yang mengatakan seorang amah hanya menjalankan satu tugas.

    

Menurut Reyna, amah dari Indonesia yang akan mula dihantar ke Malaysia bulan depan hanya akan melakukan satu tugas khusus di rumah majikan mereka dengan gaji minimum RM700.

Ini bermakna, seandainya seorang amah digajikan untuk memasak, tugasnya hanyalah memasak dan tidak akan melakukan tugas yang lain seperti mengemas rumah dan mengasuh.    

Mengulas lanjut, Jeffery berkata Papa juga sanggup menarik balik pengambilan amah dari Indonesia dan menumpukan kepada negara lain yang kurang kerenah jika Indonesia bertegas dengan keputusan itu.

"Baik kita menggajikan amah dari negara lain yang bersedia melakukan semua tugasan yang diminta dengan gaji tidak membebankan... amah dari negara lain boleh 'multi-task' dengan satu gaji, jadi mengapa tidak Indonesia?," katanya.

Katanya mengikut rundingan terdahulu, beliau difahamkan latihan kompentensi dijalankan bagi memahirkan amah dalam satu tugas khusus namun apabila bekerja tidak terhad pada satu tugasan sahaja.

"Ketika mengambil amah di agensi, majikan perlu beritahu  pada bakal amah apa kerja-kerja yang perlu dia lakukan dan jika amah itu bersetuju untuk membuat semua tugasan itu, maka hanya satu gaji dibayar tetapi jika majikan rela untuk membayar lebih, itu hak mereka," katanya.

Sementara itu, Presiden Majikan Amah Malaysia (Mama) Engku Fauzi Engku Muhsein ketika dihubungi, berkata jika majikan perlu membayar RM700 untuk setiap amah, maka majikan tidak seharusnya menanggung tempat tinggal, pakaian dan makanan amah tersebut.

    

"RM700 untuk seorang amah sahaja sudah amat membebankan, inikan lagi perlu mengambil lebih dari seorang amah justeru kami  mengecam keras peraturan itu.     "Jika mahukan RM700 maka amah yang dibekalkan perlu benar-benar bermutu dan menanggung sendiri tempat tinggal, makanan dan pakaian, sama seperti pekerja warga asing yang lain," katanya.

    

Engku Fauzi juga meluahkan kehairanan mengapa secara tiba-tiba negara jiran itu menimbulkan isu tersebut sedangkan memorandum persefahaman (MoU) telah

dimeterai bulan Mei tahun lalu.

"Saya juga mahu persoalkan kenapa Indonesia membuat peraturan tersebut sedangkan Filipina dan Kemboja contohnya tidak menetapkan peraturan sebegitu rupa," katanya.

Dalam pada itu, Presiden Gabungan Persatuan Pengguna Malaysia Datuk N Marimuthu berkata kerajaan perlu melihat kepada potensi amah di negara lain dan tidak lagi memfokuskan kepada amah  dari Indonesia.

"Kita harap kerajaan tidak melayani permintaan itu yang saya sifatkan sebagai keterlaluan.

    

"Jangan bergantung dengan satu sumber pembekalan pembantu rumah sahaja kerana banyak lagi amah yang bermutu dari negara lain yang boleh kita pertimbangkan seperti dari Filipina, Kemboja, Myanmar, India dan Sri Lanka," katanya ketika dihubungi.

    

Katanya adalah tidak adil bagi negara jiran itu mengambil keputusan tersebut dengan mengambil kira hanya satu atau dua kes penderaan dan penganiyaan yang dilaporkan.

- Bernama

ADS