Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MP Umno kutuk serangan ke atas siswa di Dataran
Diterbitkan:  Apr 19, 2012 12:40 PM
Dikemaskini: 9:18 AM

Beberapa orang MP Umno tampil mengutuk insiden serangan oleh individu tidak dikenali ke atas pelajar yang berkhemah di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur dalam kejadian awal pagi tadi.

Pemimpin parti itu berkata, mereka mengutuk serangan tersebut walau tidak bersetuju dengan tindakan pelajar berkenaan.

MP Rembau Khairy Jamaluddin berkata beliau berharap supaya siasatan dijalankan dan orang ramai tidak mudah menyalahkan pihak tertentu.

"Walaupun tidak setuju dengan pandangan mereka, saya kutuk serangan terhadap mahasiswa yg berkhemah di Dataran Merdeka. Harap siasatan (dijalankan), jangan tuding jari," tulisnya di Twitter.

Pandangan serupa turut disuarakan MP Kota Belud Datuk Rahman Dahlan yang berkata Umno juga tidak harus disalahkan dalam insiden berkenaan.

"Kenapa jadi tolol dan salahkan Umno atas tindakan samseng malam tadi? Berjuta-juta rakyat Malaysia di luar sana pun benci dasar PTPTN Pakatan," katanya di Twitter .

Tambahnya tindakan samseng seperti serangan yang berlaku ke atas pelajar berkenaan bukan satu pilihan dan harus dikutuk.

"Anda mungkin tidak bersetuju dengan protes mereka atau cara mereka kendalikannya tapi anda tidak boleh laksana undang-undang sendiri. Tidak boleh!," tegasnya.

Abdul Rahman turut mengulas rakaman video berhubung insiden berkenaan yang menunjukkan tindakan polis yang cuba mengawal situasi berkenaan.

“Seorang (pegawai polis) sedang bercakap melalui telefon atau walkie talkie. Mungkin meminta bantuan," katanya.

Pengaruh Anwar

Kecaman serupa turut disuarakan ketua biro pendidikan Pemuda MCA Chong Sin Woon yang berkata pelajar berkenaan harus diberi perlindungan mengikut peruntukan undang-undang.

Katanya, beliau berpendirian demikian walau tidak bersetuju dengan tindakan pelajar berkenaan menduduki Dataran Merdeka untuk menyampaikan mesej berhubung isu PTPTN kepada pihak berkuasa.

Siswa berkenan tidak harus diganggu dan ditakut-takutkan seperti itu, lebih-lebih lagi oleh individu yang bertindak "membuli seperti samseng."

Beliau juga mengambil peluang untuk menasihati siswa berkenaan supaya tidak terpengaruh dengan "retorik" ketua umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk memansuhkan pinjaman PTPTN.

Pengumuman "populis" itu hanya bertujuan untuk menghasut pemuda berkenaan untuk menentang kerajaan BN, katanya lagi.

ADS