Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein berkata tindakan polis merampas kamera dan kad memori wartawan yang membuat liputan perhimpunan adalah mengikut garis panduan operasi polis (SOP).

Bercakap ketika ditemui di Hospital Kuala Lumpur hari ini, Hishammuddin berkata beliau bagaimanapun tidak mempunyai maklumat lanjut berhubung dakwaan tindakan ke atas wartawan itu.

NONE "Saya tidak tahu. Ini garis panduan operasi polis," katanya lagi yang menambah, perkara itu akan dijelaskan Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar dalam satu sidang media esok.

Bagaimanapun beliau berharap bahawa dakwaan itu "tidak betul."

Beliau ditanya mengapakah polis bertindak demikian sekiranya pasukan itu tiada perkara yang hendak disembunyikan daripada orang awam.

Selain itu, Hishammuddin memberi jaminan bahawa barangan milik pekerja media yang dirampas semasa himpunan BERSIH 3.0 semalam akan dikembalikan.

"Ya. Kita akan kembalikan," katanya ketika ditanya.

Menurut Hishamuddin lagi, dakwaan bahawa wartawan dicederakan oleh pihak polis semasa membuat liputan juga akan disiasat.

Katanya lagi, beliau berharap dakwaan itu tidak benar.

"Saya harap perkara itu tidak benar. Kita tidak melindungi sesiapa. Kita akan berlaku adil pada semua orang. Jangan spekulasikan perkara ini.

"Kita juga akan lihat kes itu. Seperti biasa. Kita perlu selidik dahulu melalui rakaman video yang telah dirakam dan bergantung pada nasihat dan akta undang-undang pendakwaan," katanya.

Dalam pada itu, ketika Hishammuddin ditanya lagi mengenai rampasan milik pekerja media, beliau berharap perkara itu tidak benar.

Jelasnya, pihak polis telah melakukan kerja mereka dengan sebaiknya dan tiada akan meneliti perkara tersebut dengan terperinci.


Anda mempunyai rakaman video atau gambar yang menunjukkan kekasaran polis ke atas peserta perhimpunan BERSIH 3.0? Anda boleh membantu kami berkongsi rakaman berkenaan dengan pembaca Malaysiakini. Hubungi kami: [email protected]

ADS