Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Timbalan menteri hal ehwal agama Datuk Mashitah Ibrahim berkata tiada peruntukan dalam Perlembagaan yang melindungi golongan lesbian, gay, biseksual dan transgender (LGBT) atau gaya hidup mereka daripada tindakan kerajaan.

Katanya, Perkara 8 Klausa 1 dan 2 dalam Perlembagaan mendefinisikan gender berdasarkan seseorang itu lelaki atau wanita dan bukannya berdasarkan jantina yang disukai oleh seseorang individu.

Beliau berkata demikian ketika menjawab satu soalan tambahan daripada Ngeh Koo Ham (DAP-Beruas) di Dewan Rakyat hari ini.

Ngeh berkata kerajaan perlu mengambil kira untuk memansuhkan undang-undang yang mendiskriminasi golongan LGBT, yang berdasarkan doktrin agama.

Sebaliknya, kerajaan perlu menggubal undang-undang yang lebih adil kepada semua, katanya.

Perkara 8 Klausa 1 dalam perlembagaan itu memberi jaminan bahawa "Semua orang adalah sama rata di sisi undang-undang dan berhak mendapat perlindungan yang sama rata di sisi undang-undang" manakala Klausa 2 pula menyatakan bahawa  "tidak boleh ada diskriminasi terhadap warganegara semata-mata atas alasan agama, ras, keturunan, tempat lahir atau jantina."

[Baca berita penuh]

ADS