Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
DAUN pula berhimpun sokong Lynas
Diterbitkan:  Jun 24, 2012 11:31 AM
Dikemaskini: 6:32 AM

Satu laporan Bernama hari ini mendakwa satu gabungan NGO pro-Lynas berjaya menghimpunkan sehingga 10,000 di Teluk Cempedak pada malam tadi untuk menyokong operasi loji kontroversi itu.

Gabungan Pertubuhan Bukan Kerajaan Pahang Mendukung Agenda Untuk Nasional (DAUN) itu dilaporkan membuat perhimpunan tersebut "bagi menyokong usaha dan dasar kerajaan berhubung kilang memproses nadir bumi Lynas di Gebeng di Kuantan."

Laporan itu memetik kenyataan penganjur, Wan Emril Nizam Wan Embong berkata program sehari itu berlangsung dari awal pagi sehingga tengah malam tadi.

"Tujuan utama penganjuran adalah untuk menyampaikan sokongan terhadap pembinaan kilang Lynas yang telah diperjelaskan oleh pakar-pakar berhubung tahap keselamatannya.

"Dan majoriti yang hadir merupakan golongan muda dari serata pelosok tanpa dinaungi atau didalangi oleh mana-mana parti politik," katany seperti dipetik dalam laporan tersebut.

Perhimpunan tersebut antara lainnya diisi dengan program penerangan berhubung operasi Lynas Malaysia Sdn Bhd melalui satu skrin besar.

Kumpulan itu juga dilaporkan turut menanam pokok diberi nama Lynas sebagai gimik senaman, selain acara senaman dan "meditasi alam".

ADS