Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

PKR hari ini 'mendedahkan' salinan dokumen kerajaan berhubung penganugerahan kontrak mengenai projek kerja-kerja sambungan LRT Ampang yang bernilai lebih RM1 bilion.

Pengarah Strategik PKR Rafizi Ramli mendakwa, pada mulanya Kementerian Kewangan menganugerahkan kontrak tersebut kepada Konsortium Balfour Beatty-Invensys, berdasarkan keputusan mesyuarat Jawatankuasa Perolehan Menteri Kewangan (JPMK).

Sedangkan, dakwa Rafizi, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak minggu lepas melahirkan hasrat menganugerahkannya kepada Konsortium George Kent, seperti dilaporkan media.

"Ini bertentangan dengan keputusan JPMK yang bersidang pada 25 Januari 2012. JPMK adalah jawatankuasa tertinggi Kementerian Kewangan dan dipengerusikan sendiri oleh Datuk Seri Najib sebagai menteri kewangan.

NONE "Keputusan mesyuarat JPMK dengan rujukan T/1/M/1/2012 dengan secara jelas menolak cadangan Prasarana Negara untuk melantik PDA Consortium sebagai kontraktor projek ini.

"Sebaliknya JPMK mengarahkan supaya pakej kontrak itu dianugerahkan kepada Korsortium Balfour Beatty-Invesys pada harga RM1,012,910,000," kata Rafizi.

Rafizi berkata keputusan itu ditandatangani Najib, Menteri Kewangan Kedua Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah dan Ketua Setiausaha Perbandaharaan Tan Sri Dr Wan Abdul Aziz Wan Abdullah.

Rafizi juga turut mengedarkan keputusan mesyuarat JPMK tersebut kepada media.

Bawa pada polis, SPRM pada 29 Jun

Sehubungan itu, Rafizi mempersoalkan Najib, faktor apa yang menyebabkannya mengubah fikiran sehingga didakwa campur tangan untuk "menolak keputusan" awal yang dipersetujuinya sendiri.

"Kenapa Konsortium George Kent begitu yakin akan memenangi kontrak ini seperti yang dilaporkan oleh media kebelakangan ini, walaupun keputusan anugerah kontrak telah dibuat seawal 25 Januari 2012?" soal Rafizi.

Turut hadir dalam sidang itu Setiausaha Agung PKR Datuk Saifuddin Nasution.

azlan

Rafizi berkata keputusan JPMK itu juga disampaikan secara bertulis oleh Kementerian Kewangan kepada Pengarah Urusan Kumpulan Prasaran Datuk Shahril Mokhtar pada 26 Januari - sehari selepas keputusan JPMK dibuat.

Rafizi turut mendesak Najib supaya meyakinkan rakyat Malaysia bahawa dakwaan campur tangan dalam anugerah projek itu "langsung tidak ada unsur rasuah atau penyelewengan".

"Datuk Seri Najib Tun Razak perlu menafikan bahawa beliau menandatangani kertas keputusan JPMK jika dokumen yang saya tunjukkan hari ini adalah palsu," katanya sambil yang menunggu maklum balas perdana menteri.

Sementara itu, Rafizi turut memaklumkan, pihaknya akan membuat laporan polis dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) pada 29 Jun berhubung pendedahan hari ini.

Masa dan tempat akan dimaklumkan kepada media kelak, tambah Rafizi.

VIDEO l  8.14 mins

ADS