Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

PAS mendakwa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sendiri menandatangani surat penamatan perkhidmatan Tan Sri Abu Bakar Abdullah sebagai ketua pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) yang menimbulkan kontroversi baru-baru ini.

Naib presidennya Datuk Mahfuz Omar berkata, beliau kini sudah membaca dan mempunyai salinan surat itu bagi membuktikan dakwaannya.

NONE "Ada salinan surat itu kepada saya. Saya tidak boleh tunjuk... Kalau beliau nak nafi, nafilah.

"Siapa tandatangan, dia kena jawablah," dakwa anggota Parlimen Pokok Sena itu dalam sidang media di lobi Parlimen di ibu negara hari ini.

Ditanya Malaysiakini selepas itu, Mahfuz menjelaskan, kandungan surat Najib itu antaranya menyatakan penamatan tugas Abu Bakar dibuat berdasar Perkara 49 Peraturan Pegawai awam dan Tatatertib (kelakuan dan tatatertib).

Apakah kepentingan awam yang dimaksudkan?

Tiada penjelasan lanjut berhubung perenggan yang dirujuk itu, tambah Mahfuz lagi.

Tandatanya penamatan tugas itu bermula apabila Ketua Setiausaha Negara Datuk Seri Ali Hamsa sebelum ini dilapor berkata bukan beliau menandatangani surat penamatan tugas Abu Bakar.

Bercakap dalam sidang media di lobi parlimen di ibu negara hari ini, Mahfuz juga memberitahu beliau telah menyerahkan surat menuntut penjelasan Najib berhubung isu tersebut melalui Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Nazri Aziz.

Surat itu antaranya membangkitkan penamatan Abu Bakar berdasarkan Peraturan 49 yang melibatkan isu "atas kepentingan awam serta gagal tapisan keselamatan".

"Persoalan yang timbul apakah maksud kepentingan awam serta keselamatan negara yang membolehkan peraturan tersebut digunakan dalam penamatan perkhidmatan Abu Bakar sebagai ketua pengarah perkhidmatan awam?" soalnya.

Surat itu juga mendesak Najib menjelaskan jenis kesalahan jenayah keselamatan yang dilakukan oleh Abu Bakar.

ADS