Most Read
Most Commented
Read more like this

Kita berpesta lagi. Pesta Merdeka. Saban tahun itulah yang kita lakukan dan kini tiba kali yang ke-46 Malaysia merdeka. Sambutannya setiap tahun penuh kemeriahan, penuh semangat, sarat dengan kibaran Jalur Gemilang di sana-sini dan Allahyarham Sudirman Haji Arshard "hidup semula" dengan lagunya, Tanggal 31 Ogos.

Begitulah kita, setiap tahun diajar mengenang kemerdekaan negara, diajak menghargai penat lelah para pejuang negara, ditiup semangat patriotik dan menghargai kemakmuran dan kamanan yang ada sekarang. Media massa terutamanya radio dan stesen televisyen tidak jemu-jemu meniupkan propaganda kemerdekan ini.

Hebat, hebat sekali dan tahun ini ternyata sambutan yang paling hebat. Tahun ini sambutannya luar biasa, buat pertama kalinya akan diadakan di Putrajaya. Mengapa kali ini ia begitu hebat, apa istimewanya jika dibandingkan dengan sambutan pada tahun-tahun yang lalu?

Tidak perlu menggaru kepala memikirkan jawapannya. Sambutan kemerdekaan kali ini secara tidak langsung dibuat seolah-olah majlis "Selamat Tinggal" untuk Perdana Menteri. Kebetulan ia disambut dua bulan sebelum Datuk Seri Dr Mahathir Mohamad meletakkan jawatannya, maka acara sambutan kemerdekaan kali ini diisi dengan program-program mengenang jasa bakti beliau.

RTM - setiap hari sejak dua minggu lalu - menyelitkan slot mengenang Dr Mahathir dalam berita televisyennya. Rakyat Malaysia diajak mengimbau balik jatuh bangun pembangunan negara bersama Dr Mahathir. Selain itu, acara sambutan di Putrajaya nanti akan juga mempunyai program khas mengenai Dr Mahathir.

Rasional kepada semua program puji-puja terhadap Perdana Menteri Malaysia yang keempat ini ialah untuk menghargai jasa beliau sebagai bapa permodenan negara ini. Seolah-olah kerajaan Barisan Nasional ini terlalu takut rakyat melupakan siapa Dr Mahathir dan jasa baktinya selepas beliau bersara nanti.

Unlocking Article
Unlocking Article
ADS