Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
NGO ibu bapa: Rangka dasar pendidikan 'tiada umph'

Kumpulan Ibu Bapa untuk Pendidikan (Page) hari ini menyarankan kekecewaan mereka terhadap pelan pembangunan pendidikan baru dengan mendakwa "tiada sesuatu yang baru" diperkenalkan.

Pengerusinya Noor Azimah Abdul Rahim berkata, laporan awal yang disediakan hanya "pelabelan semula" tanggungjawab Kementerian Pelajaran.

NONE "Tiada umph atau wow factor . Ia hanya penjenamaan semula atau pelabelan semula perkara yang sudah menjadi tanggungjawab kementerian," katanya ketika ditemui ketika pelancaran rangka dasar itu di Kuala Lumpur hari ini,

Noor Aziman ( kanan ) juga kecewa terhadap apa yang didakwanya peminggiran "topik panas" seperti pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI).

Katanya, beliau terkejut apabila pakar perunding antarabangsa tidak menyarankan penggunaan bahasa Inggeris untuk pembelajaran kedua-dua bahasa itu.

Lebih mengejutkan, katanya, pakar terlibat antaranya bekas menteri pelajaran Korea Selatan - negara yang membelanjakan 50 peratus belanjawan pendidikan untuk dasar ala-PPSMI itu.

"(Rangka dasar) bertujuan menjadikan anak-anak kita sebagai pemain di peringkat antarabangsa tetapi saya tidak lihat perkara itu berlaku.

"Kita bercakap soal sains dan inovasi tetapi semuanya dalam bahasa Inggeris, jadi kena tidak mengakui perkara ini?" katanya.

Page antara kumpulan yang menyokong PPSMI sejak dasar itu mendapat tentangan hebat melalui Gerakan Mansuh PPSMI (PPSMI) - pendorong utama terhadap pemansuhannya secara "pendaratan lembut" sebelum ini.

[Baca berita penuh]
ADS