Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Zahid: M'sia takkan dijadikan pangkalan tentera asing

Menteri Pertahanan Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi menegaskan Malaysia tidak akan dijadikan pangkalan tentera asing, justeru rakyat tidak perlu bimbang dengan perkara tersebut.

"Lawatan muhibah tentera laut dari negara-negara sahabat jangan dianggap sebagai mendedahkan Malaysia sebagai tempat adu domba percaturan politik.

NONE "Mereka tidak pernah membawa masuk dana asing untuk membiayai aktiviti badan bukan kerajaan (NGO) atau parti politik sebagaimana yang dibuat oleh beberapa pihak," katanya kepada Bernama hari ini.

    

Beliau diminta mengulas kenyataan Anggota Parlimen Pokok Sena yang juga Naib Presiden PAS Mahfuz Omar menerusi portal berita Keadilan Daily, yang menggesa kerajaan BN tidak menjadikan Malaysia sebagai percaturan politik dunia dengan menempatkan tentera Amerika Syarikat (AS) di negara ini.

    

Mahfuz merujuk kepada kehadiran kapal perang USS George Washington yang singgah di Pelabuhan Klang pada hari Ahad dan dilaporkan persinggahan sulung selama lima hari itu bertujuan antara lain mempromosikan kerjasama dan hubungan dua hala antara AS dan Malaysia.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid yang juga naib presiden Umno  berkata menjadi dasar pertahanan negara untuk menerima kunjungan pegawai dan anggota tentera dari negara sahabat bagi mempertingkatkan diplomasi ketenteraan.

    

"Ini bagi menjalin hubungan yang baik antara angkatan tentera serantau dan negara ini.

    

"Angkatan Tentera Malaysia (ATM) kerap mengadakan kunjungan muhibah ke negara luar bagi menjalin hubungan dan memperolehi pendedahan dan pengalaman baru. Kunjungan balas juga kerap diterima dari angkatan tentera negara luar," katanya.

    

Pada masa yang sama, tegas beliau Malaysia bersikap tidak mahu negara asing campur tangan dalam hal ehwal pertahanan negara ini.

    

Menurutnya kapal tersebut berpangkalan di Darwin, Australia dan Malaysia merupakan laluan kapal itu.

    

USS George Washington yang berkhidmat sejak 4 Julai 1992 dengan

5,000 anak kapal dan sayap udaranya Carrier Air Wing 5, menyediakan pasukan siap siaga untuk bertindak yang melindungi dan mempertahankan kepentingan maritim AS dan sekutunya di rantau Asia Pasifik.

- Bernama

ADS