Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ketua Pembangkang Datuk Azhar Ibrahim (BN-Penaga) digantung kali kedua daripada menghadiri persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) selama enam bulan berkuatkuasa hari ini.  

Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng yang membentangkan usul penggantungan Azhar itu pada persidangan DUN hari ini berkata semua bayaran elaun dan gaji ketua pembangkang itu sebagai wakil rakyat dikekalkan.

NONE Lim berkata keputusan penggantungan itu dibuat oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan setelah Azhar gagal memberi penerangan dan penjelasan mengenai kenyataannya pada 8 Mei lepas yang menghina kemuliaan dewan, Speaker DUN Datuk Abdul Halim Hussain dan kakitangan DUN apabila menyebut bahawa catatan persidangan boleh dimanipulasi.

    

"Dewan telah bermesyuarat sebanyak lima kali, mesyuarat kali pertama pada 7 Jun memang telah mengecualikan yang berhormat Penaga kerana isu yang dibentangkan melibatkan beliau, tetapi pada mesyuarat kali kedua dan ketiga yang berhormat dipanggil untuk memberikan penerangan dan penjelasan bagaimanapun tidak hadir.

    

"Oleh itu pada mesyuarat keempat dan kelima Jawatankuasa Hak dan Kebebasan telah memutuskan untuk menggantung YB Penaga dari menghadiri persidangan dewanselama enam bulan bermula 1 November," katanya.

NONE Pada 8 Mei Azhar dikatakan telah membuat kenyataan menghina kemuliaan dewan, speaker dan kakitangan DUN, kenyataan yang disifatkan sebagai tidak bertanggungjawab itu dianggap sebagai satu titik hitam kerana telah mempertikaikan integriti DUN.

    

Ketua pembangkang itu kemudiannya dirujuk kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan 34 (4) dan 34(9) di bawah peraturan majlis dan mesyuarat negeri kerana menghina DUN, speaker dan kakitangan DUN.

   

Azhar sebelum itu pernah digantung menghadiri persidangan DUN selama enam bulan pada 17 Ogos 2010 kerana menggunakan perkataan ‘13 Mei’ ketika berlaku pertikaman lidah dengan Ketua Menteri Lim Guan Eng (DAP-Air Putih) pada sesi penggulungan Usul Terima Kasih Ucapan Yang Dipertua Negeri, Tun Abdul Rahman

Abbas.  

   

Sementara itu wakil pembangkang Datuk Arif Shah Omar Shah (BN-Seberang Jaya) bangun mencelah memohon kepada speaker agar mempertimbangkan dengan budi bicara agar tidak menggantung Azhar dari menghadiri persidangan DUN memandangkan ketua pembangkang itu akan bersara sebagai wakil rakyat.

   

Bagaimanapun Azhar yang diminta oleh Abdul Halim untuk membuat ucapan bagi membahaskan usul penggantungannya membantah cadangan yang dibuat oleh Arif Shah itu.

Sementara itu, Azhar ketika membahaskan usul penggantungannya itu berkata  Ketua Menteri Pulau Pinang itu menggunakan 'fear technique'  bagi menakutkan pihak yang mengkritik kepimpinannya dalam pentadbiran kerajaan negeri.

   

"Yang berhormat Ketua Menteri menggunakan 'fear technique' bagi menakut-nakutkan pengkritiknya, kalau ketua pembangkang boleh digantung dalam dewan apatah lagi pegawai-pegawai kerajaan yang cuba melawan," katanya.

   

Datuk Jasmin Mohamed (BN-Sungai Dua) yang bangun mencelah mengucapkan tahniah kepada Azhar kerana telah berjaya membuatkan Lim mengambil keputusan  untuk menggantungnya daripada menghadiri persidangan DUN.

   

"Tindakan ini telah membuktikan cara kerajaan negeri yang tidak menggunakan prinsip  Cekap, Akauntabiliti dan Telus (CAT) dalam pentadbirannya seperti yang sering dilaung-laungkan," katanya.

   

Dalam perbahasan itu, Azhar juga menjelaskan mengenai ketidakhadirannya untuk memberi  keterangan dan penjelasan berhubung kenyataannya pada 8 Mei dalam mesyuarat Jawatankuasa Hak dan Kebebasan kali kedua dan ketiga.

   

"Berdasarkan pada pengalaman saya digantungkan pada kali pertama, walaupun usul yang dibentangkan itu terdapat kecacatan tetapi jawatankuasa tetap juga membuat keputusan untuk menggantung saya.

"Jadi kalau yang pertama itu usul yang dibentangkan tak betul pun diguna pakai,  apatah lagi kali ini, jadi saya rasa tidak perlu saya hadir kerana ia buang masa," katanya.

   

Dalam sidang akhbar kemudiannya, Azhar berkata beliau berhasrat untuk mempertahankan kerusi Penaga pada pilihan raya umum akan datang.

"Saya yang  sebelum ini telah umum untuk bersara daripada politik berhasrat untuk  pertahankan kerusi Penaga dan saya hanya tunggu keputusan Perdana Menteri (Datuk Seri Najib Tun Razak)," katanya.

   

Sementara itu ADUN Teluk Bahang Datuk Seri Dr Hilmi Yahaya dalam sidang akhbar yang sama berkata berikutan pengantungan ketua pembangkang  itu, beliau akan mengambil alih jawatan berkenaan.

   

- Bernama

 

 

ADS