Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Penebangan balak membabitkan kawasan seluas 400 hektar di hutan simpan Tasik Pedu, Padang Terap adalah bagi membangunkan taman agropelancongan pertama negara, kata Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Katanya projek itu akan tetap diteruskan sekalipun Jabatan Alam Sekitar (JAS) telah menolak laporan Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA).

water catchment area in kedah 260608 Ini kerana katanya JAS memperuntukkan EIA bagi kawasan yang berada pada paras 240 meter dari aras laut, manakala Jabatan Perhutanan pula mensyaratkan hanya kawasan pada ketinggian 750 meter yang perlukan EIA.

"Nak ikut yang mana...tanah telah ditolak. Peruntukan RM20 juta untuk projek ini akan dimasukkan dalam Belanjawan 2013," katanya kepada pemberita, di Alor Setar hari ini.

Beliau diminta mengulas laporan akhbar hari ini yang melaporkan mengenai kerja penebangan balak secara berleluasa di kawasan hutan simpan Tasik Pedu dan hutan Bukit Bintang, Gunung Inas, Baling.

Antara lain, laporan itu memetik Timbalan Badan Perhubungan Umno Kedah Datuk Mukhriz Tun Dr Mahathir sebagai berkata kerajaan Kedah pimpinan PAS tidak mematuhi arahan JAS agar kerja membersih hutan di kawasan Tasik Pedu dihentikan selepas menolak laporan EIA.

Mengulas lanjut, Azizan turut mempertikai gambar yang disiar akhbar berkenaan yang didakwanya memaparkan kawasan pembalakan di kawasan Gunung Inas dan bukan Tasik Pedu.

Mengulas mengenai taman agropelancoangan itu, Azizan berkata pelbagai pokok buahan termasuk anggur dan kurma akan ditanam di taman itu bagi menarik pelancong.

"Setakat ini lebih 1,000 pokok mempelam telah ditanam. Projek ini menawarkan banyak peluang pekerjaan dan diyakini berjaya dengan adanya lebuhraya TEKIH (Trans Eastern Interland Highway) yang menghubungkan tiga daerah Padang Terap-Sik-Baling," katanya.

Azizan sebelum itu hadir di Mahkamah Tinggi di sini bagi memberi keterangan berhubung saman waris pemilik asal tapak Madrasah Salihiah Kancut terhadap kerajaan negeri Kedah, Majlis Agama Islam Kedah dan Pentadbir Tanah Daerah Kota Setar.

Azizan memberi keterangan itu dalam kamar.

- Bernama

ADS