Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Persidangan Dewan Rakyat hari ini gamat seketika apabila seorang MP BN mempersoalkan sama ada PAS merupakan parti yang mematuhi ketetapan syariah.

Datuk Tajuddin Abdul Rahman (BN-Pasir Salak) bertanya demikian dengan mengaitkan satu doa bagi memohon kehancuran Umno yang dibacakan dalam muktamar PAS minggu lalu.

"Adakah PAS sendiri mematuhi syariah apabila mendoakan kehancuran orang lain?" tanya Tajuddin yang mencelah ucapan perbahasan Dr Dzulkefly Ahmad (PAS-Kuala Selangor).

Mengulas perkara itu, Dzulkefly kemudiannya berkata, PAS menganjurkan doa berkenaan atas "kezaliman" yang dilakukan Umno dan BN.

"Tuan Guru (Nik Aziz) lebihkan berdoa untuk TKO (binasakan) Umno BN kerana Umno BN melakukan kezaliman dengan merompak royalti Kelantan pada angka RM10 bilion.

"Apa yang dilakukan adalah doa-doa orang mazlum (mereka yang dizalimi), kerana kerajaan BN tidak hormati kesucian kontrak (royalti minyak)," tegas Dzulkefly.

Tajuddin kemudiannya bingkas mempertahankan Umno dan BN yang didakwanya bukan sahaja bertanggungjawab memperjuangkan kemerdekaan negara malah turut membolehkan Dzulkefly menjadi MP.

"Di mana yang menunjukkan kezaliman Umno? Umno dan BN-lah yang membuatkan saudara duduk di sebelah sana.

"Kemerdekaan 1957, siapa yang berjuang? Kerana itulah kita semua hari ini ada demokrasi.

"Inilah (PAS) yang zalim, orang yang menuduh itulah yang zalim. Kitalah Islam yang sebenar, yang berlapang dada," kata Tajuddin.

Jawapan MP tersebut turut mengundang celahan daripada Ahmad Kassim (PKR-Kuala Kedah) yang berkata, Tajuddin sepatutnya menimbulkan isu berkenaan di perhimpunan agung Umno dan bukannya di Dewan Rakyat.

"Tuan Yang Dipertua, (MP) Pasir Salak ini tersilap Dewan... Ini (dah macam) PWTC (punya) ucapan," celah Ahmad yang meyebabkan Tajuddin sendiri ketawa kecil.

PAS pada 16 November lalu mengadakan solat hajat dan berdoa supaya Umno hancur, yang dipimpin adik kepada Mursyidul Am PAS itu, Nik Razi Nik Mat sempena perhimpunan anjuran parti itu.

Ahli Dewan Rakyat hari ini membahaskan Rang Undang-undang Perkhidmatan Kewangan Islam 2012 itu yang dibentangkan untuk bacaan kali kedua.

ADS