Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
MB: 'Gangguan bekalan air tiada kaitan Langat 2'
Diterbitkan:  Jan 7, 2013 8:09 PM
Dikemaskini: 12:31 PM

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini bersama Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Mohamad Khusrin Munawi dan pegawai Unit Perancang Ekonomi Negeri Selangor, melawat rumah pam di Wangsa Maju bagi meninjau kerja-kerja membaiki pam yang menjadi punca gangguan bekalan air kepada pengguna di Selangor dan Kuala Lumpur.

Turut sama ialah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Perangsang Selangor Berhad, Suhaimi Kamarulzaman dan Pengarah Konsortium Abbas Sdn Bhd, Abas Abdullah - yang merupakan antara orang yang akan bertanggungjawab menguruskan operasi air apabila kerajaan Selangor mengambil alih perkhidmatan air daripada syarikat konsesi.

"Saya telah mendengar taklimat daripada wakil Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) yang menerangkan bagaimana sistem pam itu berjalan dan saya mengingatkan SYABAS menyelesaikan masalah ini dengan segera supaya operasi air kembali seperti biasa.

"Saya juga mengingatkan SYABAS tentang pentingnya sistem pemantauan dan perlu lebih pro-aktif untuk memastikan kelima-lima pam ini berjalan dengan baik serta lancar," kata Abdul Khalid dalam satu kenyataan.

Menurutnya lagi, berdasarkan laporan Jawatankuasa Pemantauan Bekalan Air Negeri Selangor yang melawat rumah pam tersebut pada 2 Januari lalu, ia mendapati empat daripada lima pam telah rosak manakala satu pam sedang diselenggara dan tidak beroperasi pada masa lawatan itu.

"Jawatankuasa ini mendapati pam nombor dua telah rosak sejak setahun lalu dan tidak diperbaiki kerana tiada alat ganti manakala pam nombor empat dan  lima rosak pada malam 28 Disember 2012 ketika beroperasi secara serentak," katanya.

Oleh itu tegasnya, dakwaan SYABAS bahawa kesemua pam beroperasi melebihi had menyumbang kepada kerosakan pam adalah tidak benar.

"Sepanjang tahun 2012, hanya 18 hari sahaja pam-pam ini beroperasi melebihi 200 juta liter sehari. Kadar aliran purata pam-pam tersebut adalah 182.204 juta liter sehari.

 

"Kita tidak boleh menerima alasan SYABAS kerana syarikat ini sepatutnya memastikan kelima-lima pam ini berada dalam keadaan baik dan penyelenggaraan secara berkala menjadi prosedur wajib yang ditetapkan dalam Standard Operating Procedure (SOP).

"SYABAS sepatutnya membaiki dan menyelenggara pam-pam ini sejak awal-awal lagi dan bukannya membaikinya apabila berlaku gangguan bekalan air," katanya.

Menteri besar berkata, kerajaan Selangor kesal apabila SYABAS mengaitkan gangguan bekalan air ini dengan pembinaan Loji Langat 2 sedangkan ia tiada kaitan langsung.  

"Kita mempunyai bekalan air yang mencukupi tetapi oleh kerana kegagalan SYABAS memastikan pam-pam ini dalam keadaan baik, pengguna di Selangor dan Kuala Lumpur telah terjejas.

"SYABAS juga gagal menurunkan kadar peratusan Air Tidak Berhasil (NRW) di bawah paras 30 peratus seperti yang ditetapkan dalam Perjanjian Konsesi. Jika loji baru dibina, kekurangan bekalan air bersih kepada pengguna di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya masih tidak selesai kerana kelemahan SYABAS.

"Justeru, kita mendesak Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin  memandang serius masalah yang ditanggung rakyat dan mempercepatkan proses penstrukturan semula dengan membenarkan Kerajaan Selangor mengambil alih perkhidmatan pembekalan air seperti yang dihasratkan dalam Akta Perkhidmatan Industri Air 2006 atau WSIA," tambahnya.

Abdul Khalid juga mengucapkan terima kasih kepada semua pihak berkuasa tempatan di Selangor kerana  menghantar lori tangki air untuk membantu pengguna di Kuala Lumpur yang terjejas teruk akibat gangguan ini.

"Kerajaan Selangor  perlu menjaga kepentingan kepada pengguna di Kuala Lumpur dan Putrajaya kerana jika Selangor mengambil alih perkhidmatan air daripada syarikat konsesi, Kerajaan Selangor bertanggungjawab membekalkan air secukupnya kepada rakyat di Kuala Lumpur dan Putrajaya dengan kadar tarif sama dengan pengguna di Selangor," tambahnya.

 

ADS