Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ahli perniagaan Deepak Jaikishan menafikan bahawa siri serangannya ke atas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak bermotifkan kepentingan peribadi.

Katanya, beliau melakukan pendedahan berkenaan secara ikhlas untuk mendedahkan penyelewengan kerajaan.

"Saya melakukannya untuk kepentingan awam; saya tiada apa-apa keuntungan daripada ini... Kesemuanya disokong oleh dokumen," katanya.

Beliau juga menafikan bahawa tindakan berkenaan dilakukannya untuk memeras ugut.

"Saya tidak diberikan apa-apa dan saya tidak meminta apa-apa sebagai balasan," katanya dalam wawancara dengan Malaysiakini pada hari Jumaat lalu.

Beliau seterusnya ditanya mengenai pengambilalihan syarikatnya, AstaCanggih Sdn Bhd oleh Lembaga Angkatan Tentera Malaysia dengan jumlah RM30 juta selepas beliau tidak putus-putus menyerang perdana menteri.

Menjawab persoalan itu, Deepak menunjukkan beberapa dokumen dan menegaskan bahawa beliau dipaksa untuk menerima urusniaga berkenaan untuk menutup mulutnya.

Satu daripada dokumen berkenaan, bertarikh 26 Disember menunjukkan bahawa Lembaga Hasil Dalam Negeri menjalankan siasatan ke atasnya di antara 2004 hingga 2009 berhubung isu mengelak bayaran cukai dan juga notis rampasan bertarikh 12 Disember, kata Deepak.

Tambahnya, beliau boleh memilih untuk menerima tawaran tersebut atau menderita akibat rampasan harta berkenaan.

Selain itu, beliau mendakwa bahawa LHDN turut menyerbu premisnya hampir tiga tahun lalu dan merampas dokumen daripadanya, yang menyebabkan beliau sukar untuk membuktikan kewangannya.

Pengambilalihan syarikat Deepak oleh LTAT diumumkan di Bursa Malaysia pada 27 November.

Deepak menegaskan bahawa beliau hanya mampu menampung kos dengan bayaran RM30 juta itu dan ia juga bermakna beliau tidak berjaya memperolehi tanah bernilai tinggi di Bukit Raja yang dijanjikan olehnya olehy Ketua Wanita Umno Selangor Datuk Raja Ropiaah Raja Abdullah.

"Tiada siapa tahu berapa malam saya tidak tidur disebabkan semua tekanan yang saya perlu hadapi.

"Jika ini adalah untuk kepentingan peribadi, saya tidak mahu melalui segala proses ini. Saya tidak fikir sesiapapun akan mahu laluinya," katanya.

[Baca berita penuh]

ADS