Warga emas cabar keputusan JPN tak beri kerakyatan

Seorang warga emas berusia 70 tahun telah memfailkan permohonan untuk semakan kehakiman di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur hari ini untuk mencabar keengganan pihak berkuasa untuk mengeluarkan kepadanya MyKad dan kewarganegaraan atas alasan "tidak berkelakuan baik'.

R Kolandavaloo, seorang tukang paip, ditemani peguam M Manoharan, memfailkan permohonan untuk membatalkan
keputusan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bertarikh 9 September 2011 untuk tidak mengeluarkan kepadsanya MyKad walaupun dia dilahirkan di Klang pada tahun 1943.

NONEBeliau menamakan menteri dalam negeri, ketua pengarah JPN dan kerajaan persekutuan sebagai responden.

Kolandavaloo (kanan), seorang pemastautin tetap, memohon perintah certiorari untuk membatalkan keputusan JPN itu, yang memutuskan untuk tidak mengeluarkan kepadanya MyKad atas alasan "tidak berkelakuan baik".

Beliau juga memohon perintah mandamus untuk memaksa responden mengeluarkan sijil kewarganegaraan dan MyKad kepadanya. Kolandavaloo juga menuntut gantirugi am, kos dan relif lain yang difikirkan sesuai.

[Baca berita penuh]
 



PERINGATAN: Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.