Aktivis alam sekitar Taiwan dilarang masuk M'sia

Seorang aktivis alam sekitar Taiwan dilarang memasuki Malaysia dan dijangka dihantar lewat hari ini.

Grace Kan, yang melawat Pengerang di Johor untuk kempen anti-Rapid Julai lalu, sedang ditahan pihak Imigresen di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Sumber-sumber memberitahu Malaysiakini bahawa Kan tiba di KLIA pada jam 10.30 malam tadi untuk menghadiri Simposium Mamalia Marin Asia Tenggara ke-3 (Seamam III) di Langkawi.

NONEBagaimanapun dia ditahan pegawai Imigresen semasa
ketibaannya kerana namanya telah disenarai hitam ekoran aktivitinya di Malaysia tahun lepas.

Kan (kiri) melaporkan bahawa dia dilayan dengan baik walaupun telefon bimbitnya dirampas dan disimpan oleh pihak berkuasa, dan ekoran itu dia tidak boleh dihubungi.

Dia dijangka dihantar pulang ke Taiwan lewat hari ini.

Kan adalah aktivis asing kedua yang dilarang memasuki negara Malaysia tahun ini. Bulan lepas, Senator Australia Nick Xenophon diusir pulang selepas ditahan selama 15 jam di Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT) kerana didakwa menjadi 'musuh negara'.

[Baca berita Penuh]
 



PERINGATAN: Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.