Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Walaupun pertempuran di Kampung Sri Jaya Simunul di Semporna berakhir pada malam Ahad lalu, tetapi kebimbangan masih menyelubungi perkampungan di kawasan pantai, di mana sebahagian besar penduduknya telah dipindahkan untuk mengelak kemungkinan ada lagi pencerobohan oleh militan asing.

Ramai penduduk kampung semalam mengangkut barangan dan perabot rumah mereka, termasuk set sofa dan televisyen, dengan trak 4WD dan lori kecil untuk dihantar ke rumah saudara-mara mereka dan ke tempat tinggal sementara mereka.

semporna simunul 040313 blood Beberapa penduduk kampung sebenarnya telahpun mula

membungkus barangan mereka sejurus selepas tembakan pertama didengar pada hari Sabtu lalu.

Mereka bimbang tentang keselamatan diri mereka, dan seperti yang mereka duga, pertempuran berlaku kemudiannya, dengan ramai daripada mereka masih tidak pasti tentang situasi tersebut ketika khabar angin mula merebak di sekitar kawasan kampung itu.

Seorang penduduk Kampung Sri Jaya Simunul, Hakim Abdul Wahab, berkata masih terdapat penceroboh bersembunyi di salah sebuah rumah di kampung itu, di mana rumah-rumah dibina di atas tiang kayu di permukaan laut.

"Polis memberitahu kami bahawa penceroboh telah bersembunyi di rumah tersebut dan tiada siapa yang dibenarkan untuk mendekatinya kerana bimbang mereka bersenjata," kata Wahab kepada Malaysiakini ketika ditemubual di pintu masuk ke kampungnya petang semalam.

Malam tadi, beberapa tembakan didengar oleh wartawan yang menginap di sebuah hotel di bandar di Semporna, yang terletak kira-kira 2km dari Kampung Sri Jaya Simunul.

[Baca berita penuh]

VIDEO | 3.08 mins

ADS