Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Ketua polis Sabah Datuk Hamza Taib menafikan laporan media Filipina bahawa pasukan keselamatan menganiaya dan membunuh pendatang Filipina di Sandakan.

Media Filipina boleh sebut apa saja, namun fokus operasi ini hanya di dua kawasan – Kampung Tanduo dan Tanjung Batu di Lahad Datu, katanya dalam satu sidang media di Felda Sahabat Residence pagi ini.

Polis hanya menjalankan siasatan biasa berhubung pencerobohan tersebut di kawasan lain, selain dua kawasan tersebut.

Beliau juga menafikan dakwaan bahawa warga Filipina dibunuh di Sandakan, selain dari kumpulan yang terbunuh dalam pertempuran dengan pasukan keselamatan Malaysia di Lahad Datu dan Semporna.

"Tiada apa yang berlaku di Sandakan, jadi apa yang saya perlu perjelaskan," soalnya.

The Philippine Inquirer semalam melaporkan pasukan keselamatan Malaysia mengheret lelaki Filipina keluar dari rumah mereka di Sandakan dan menyuruh individu berkenaan melarikan sebelum melepaskan tembakan ke atas lelaki berkenaan.

Sementara itu, ketua polis daerah Semporna Mohd Firdaus Abdullah berkata pasukannya menahan "ramai" pendatang asing Filipina tanpa izin di kawasan tersebut.

Penahanan berkenaan berlaku selepas enam pegawai polis terbunuh dalam satu serang hendap di Kampung Simunul dan Kampung Sri Jaya, Semporna, seminggu yang lalu.

Firdaus bagaimanapun enggan menyatakan jumlah sebenar yang ditahan.

Tahanan berkenaan kemudiannya diserahkan kepada Jabatan Imigresen, katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Hamzah berkata sehingga kini seramai 85 orang ditahan di seluruh Sabah bawah  Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 (SOSMA) yang dibaca bersama dengan Seksyen 130(C) Kanun Keseksaan berhubung perbuatan pengganas.

Seramai 66 orang lagi ditahan kerana cuba memasuki kawasan operasi di Kampung Tanduo dan Tanjung Batu, di Lahad Datu sejam operasi bermula pada hari Selasa.

[Baca berita penuh]

ADS