Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PRU13: Calon 'kerdil' saingan 'abang besar' di Kedah

ULASAN Selepas proses penamaan calon beberapa calon 'kerdil' PAS dan PKR bakal berdepan dengan calon 'abang besar' berpengalaman dan berpengaruh tersendiri dalam persaingan sekurang-kurangnya tiga penjuru di kerusi DUN atau parlimen.

Sekalipun dianggap setara dari sudut jawatan dalam kerajaan, calon PAS DUN Ayer Hitam Abdul Ghani Ahmad dilihat berdepan dengan pengaruh calon BN, Datuk Mukhriz yang dibayangi bayang-bayang ketokohan bapanya Tun Dr Mahathir Mohamad.

Malah, kehadiran bapanya sewaktu penamaan calon pagi tadi, telah menaikkan semangat penyokong dan jentera, malah mendapat sorakan antara yang paling gemuruh berbanding dua lagi calon Umno yang bertanding.

Dalam parlimen Alor Setar, pemimpin muda PAS dan PKR masing-masing berdepan dengan perlawanan tiga penjuru di DUN Alor Mengkudu dan Bakar Bata.

Ketua Pemuda PAS Kedah Ahmad Yahya yang mewakili PAS di Alor Mengkudu bakal berdepan dengan bekas exco Kedah berkelulusan agama Datuk Fadzil Hanafi yang bertanding sebagai calon Bebas dan Sharifah Maznah Syed Kassin Barakbah mewakili BN.

Alor Mengkudu sebelum ini diwakili Yang Dipertua pas Alor Setar Dr Ismail Saleh yang kini berpindah dan bertanding di parlimen Jerlun. Dalam pilihan raya umum lalu, beliau menang dengan majoriti 2,247 undi.

Tugas besar perlu ditempuhi Ahmad dengan saingan Fadhil dan Sharifah Maznah yang mempunyai kekuatan dan pengaruh di kerusi tersebut.

Sekalipun kedua-dua pemimpin itu berada dalam satu kapal BN, sekurang-kurangnya penyertaan mereka dapat memecah undi kepada Ahmad sekaligus dilihat menggagalkan usahanya mempertahankan kerusi tersebut.

Sementara di Bakar Bata, bekas setiausaha akhbar kepada ketua umum PKR, Mohd Eekmal Ahmad turut berdepan situasi sama apabila bersaing dengan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kedah, Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah dan calon parti Bersama Jawahar Raja Abdul Wahid.

Ahmad Bashah sudah pasti bertungkus lumus mempertahankan kerusinya - sebagai salah satu syarat untuk merebut kerusi menteri besar. Malah sokongan untuk beliau tidak sedikit di DUN itu, sekalipun menang dengan majoriti 358 undi.

Bagi Eekmal - yang berkelulusan Univerisiti Teknologi Mara (UiTM) - perlu memperkemas dan memperkukuhkan jentaranya bagi memastikan semua kumpulan masyarakat dan kumpulan ditemuinya bagi menarik sokongan kepadanya.

Bagi peringkat parlimen pula, penyandang kerusi Padang Terap, calon muda Mohd Nasir Zakaria bakal menghadapi serangan dua penjuru apabila ditentang bekas menteri besar Datuk Seri Mahdzir Khalid dan calon Bebas Muhammad Bazli Abdullah.

Dan Mahdzir bukan 'kecil-kecil anak', kerana berpengalaman dalam pentadbiran negeri dan ketua pembangkang di DUN Kedah, sudah pasti memberi taruhan terhebat dalam pilihan raya umum kali ini.

Apatah lagi, isu yang penebangan balak di Padang Terap antara isu yang bakal dimainkan oleh BN dalam tempoh kempen. Beliau dahulunya bertanding di DUN Pedu sebelum berpindah ke parlimen pada pilihan raya umum kali ini.

Naib presiden PKR N Surendran pula akan bersaing dalam pertarungan lima penjuru di kerusi parlimen Padang Serai. Beliau akan ditentang empat calon antaranya bekas timbalan menteri Heng Seai Kie (BN) dan N Gobalakrishnan.

Sememangnya laluan tidak mudah buat peguam muda itu, kerana berdepan dengan pemimpin kerajaan yang mempunyai jentera dan sumber kewangan yang kukuh.

Tetapi ketokohan dan konsisten beliau membela kumpulan tertindas dan membela kaum India tidak mustahil beliau memberi saingan terhebat bagi PKR mempertahankan kerusi itu.

Apatah lagi, penyertaaan N Gobalakrishnan sebagai penyandang sebelum ini turut memberi tamparan hebat kepadanya.

Surendran juga perlu bertungkus lumus menarik sokongan apabila dua lagi calon - Othman Wawi (Bebas) dan Hamidi Abu Hassan (Berjasa) turut kepingin merebutnya.

Di Alor Setar, calon muda PKR Gooi Hsiao Leung akan berdepan dengan tiga calon iaitu menteri kabinet Datuk Seri Chor Chee Heung yang berpengaruh dan sokongannya 'mengakar' untuk mewakili BN bagi mempertahankan kerusinya.

Penyertaan kali kedua peguam muda itu berdepan menteri mungkin dilihat tidak sukar dan mampu memberi saingan kepada Chee Heung apatah lagi telah menjalankan kerja selepas tewas pada pilihan raya umum 2008.

Sekalipun penyertaan calon Berjasa Abdul Fisol Mohd Isa dan Jawahar Raja Abdul Wahid daripada parti BERSAMA, ia dilihat tidak memberi sedikit kesan, kerana umumnya, calon Bebas jarang memberi saingan serius melainkan tokoh besar yang dikenali dalam masyarakat.

ADS