Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Kit Siang gesa Parlimen cela Zahid
Diterbitkan:  May 17, 2013 7:46 PM
Dikemaskini: 11:55 AM

Ketika Khairy Jamaluddin berkata pandangan Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi meminta golongan yang enggan menerima sistem pilihan raya berhijrah ke negara lain dianggap padangan peribadi, ketua Parlimen DAP Lim Kit Siang pula menggesa parlimen mencela menteri dalam negeri itu.

Dalam kenyataannya Lim berkata tidak memadai bagi Khairy yang baru dilantik menteri belia dan sukan untuk mengelak daripada menjawab isu tersebut dengan menyatakan ia "pandangan peribadi" dan tidak mencerminkan pendirian kerajaan.

"Bagaimana Khairy tahu bahawa kenyataan Ahmad Zahid yang memalukan itu tidak mencerminkan kedudukan kerajaan BN? Adakah Khairy telah mendapat jaminan perdana menteri atau timbalan perdana menteri bahawa kabinet baru akan menolak kenyataan Zahid dengan satu kenyataan rasmi?" tanya pemimpin DAP itu.

"Adakah Khairy akan mengambil inisiatif sewaktu mesyuarat kabinet untuk mencadangkan jemaah menteri menjarakkan diri dan menolak kenyataan Zahid itu?" tanya Lim lagi.

Lim berkata, seseorang akan menjangka, ekoran keputusan pilihan raya umum ke-13 yang menunjukkan BN pimpinan Datuk Seri Najib Tun Razak mendapatkan 48 peratus undi popular berbanding dengan 51 peratus untuk Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Pakatan Rakyat, seseorang itu akan menjangka para menteri bersikap merendah diri, mudah didekati dan sensitif.

Tetapi malangnya, kata Lim, rakyat melihat keangkuhan Ahmad Zahid ketika menjadi salah seorang menteri kanan dalam kabinet Najib selepas pilihan raya umum itu.

[Baca berita penuh]

ADS