Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rumah Wee Ka Siong diintip helikopter kawalan jauh

dikemaskini Sebuah helikopter kawalan jauh didapati merakam video rumah Ketua Pemuda MCA, Datuk Wee Ka Siong dan kawasan kejiranannya di Bukit Tiara secara rahsia baru-baru ini.

Dalam sidang medianya hari ini, Wee mendedahkan helikopter dengan enam kipas (hexacopter) yang dilengkapi kamera itu ditemui di atas bumbung balkoni rumahnya pada 8 Ogos lalu oleh jirannya, seorang kanak-kanak lelaki berusia 14 tahun.

Selepas menonton video yang dirakam helikopter itu dengan jirannya semalam, Wee mendapati ia dilakukan oleh dua orang lelaki.

Mereka mengendalikan helikopter itu dari satu gelanggang bola keranjang terbuka untuk merakam video rumah Wee dan jiran-jirannya.

Bagaimana pun, helikopter itu melanggar satu tiang pengalir kilat rumah yang diintipnya dan kemudian jatuh ke atas atap rumah Wee. Ia ditemui tiga hari kemudian.

wee ka siong spying case 160813 05 Berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Internet Wee, sebuah

hexacopter bernilai AS$399 (RM1,309). Ia biasanya digunakan oleh Agensi Perisikan Pusat Amerika Syarikat untuk mengesan pergerakan pengganas.

"Adakah saya seorang pengganas? Mengapa saya mesti tertakluk kepada semua ini? Sila berlaku adil kepada saya," kata Wee.

Beliau berkata terdapat lima rakaman video dalam kamera dan salah satu daripadanya jelas menunjukkan wajah dua lelaki di belakangnya.

"Salah satu daripada mereka yang terlibat dipercayai dari China. Dia bercakap loghat Cina yang pekat dalam video itu," katanya.

[Baca berita penuh]

ADS