Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

"Saya dukung isteri untuk selamatkannya namun air deras telah memisahkan kami dan menghanyutkan saya jauh dari rumah kami".

Itu cerita Bakruddin Makmun, 28, yang kehilangan isteri dipercayai dihanyutkan arus deras dalam kejadian banjir lumpur di Lembah Bertam, Ringlet di Cameron Highlands semalam.

Isterinya, Jarwati Abdul Rahim, 24, masih hilang dan operasi mencari dan menyelamat dijalankan oleh pasukan penyelamat terdiri daripada polis, bomba dan penyelamat, Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan Rela.

Bakruddin yang bekerja di kilang membungkus bunga di Cameron Highlands, berkata ketika kejadian beliau dan isteri serta ibu dan bapa mertuanya sedang tidur dan mereka tidak langsung mendengar bunyi siren amaran.

"Masa tu hujan amat lebat, sedar-sedar air telah memenuhi rumah hingga ke kepala...air terlalu deras dan saya terpaksa memecahkan pintu untuk menyelamatkan diri," katanya.

Beliau sempat berpaut pada tebing tinggi dan mendengar isterinya menjerit meminta tolong.

"Isteri saya sempat pegang pokok limau. Ibu dan bapanya juga sempat berpaut pada pokok itu. Saya dengar isteri saya minta tolong tetapi saya tidak mampu berbuat apa-apa sebelum dia (isteri) hilang dibawa arus," katanya.

Ibu dan bapa mertuanya, Tuminem Tajam, 39, dan Abdul Rahim Sabari, 45, berjaya menyelamatkan diri.

Pasangan yang telah dua tahun menetap di sini itu mempunyai seorang anak, Azmi Al-Mubaraq, 3, yang kini berada di Indonesia.

Kejadian banjir lumpur di Lembah Bertam kira-kira 1 pagi semalam akibat pelepasan air empangan Sultan Abu Bakar itu menyebabkan tiga terbunuh, seorang hilang dan seorang cedera manakala 80 rumah serta kira-kira 100 kenderaan musnah.

-Bernama

ADS