Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Exco: 'Pakar' akan siasat tapak di Lembah Bujang

Kerajaan negeri memberi jaminan untuk bertindak ke atas dakwaan pemusnahan artefak sejarah Lembah Bujang selepas mendapatkan khidmat pakar untuk menyiasat dakwaan tersebut.

Exco hal ehwal kesenian, kebudayaan dan warisan Kedah Aminuddin Omar memberitahu Malaysiakini bahawa mereka akan membawa pakar dari Universiti Sains Malaysia untuk menyiasat tapak arkeologi berharga itu.

Aminuddin berkata kerajaan negeri mengetahui mengenai dakwaan tersebut tetapi memerlukan pakar untuk menyiasat tapak berkenaan sebelum mengambil apa-apa tindakan.

"ADUN Tanjong Dawai Datuk Tajul Urus Mat Zain dan kakitangan akademik USM akan bertemu untuk mengenalpasti kawasan sebenar yang terlibat dan titik tumpuannya,” katanya ketika dihubungi semalam.

Aminuddin berkata Lembah Bujang meliputi kawasan tanah yang besar yang tidak boleh diwartakan sepenuhnya sebagai tapak warisan.

Beliau mengulas dakwaan pemusnahan tapak kuil Hindu di Lembah Bujang, yang dikenali sebagai Candi Sungai Batu.

Kumpulan sejarawan sebelum ini merayu kepada kerajaan negeri untuk mengiktiraf kepentingan sejarah tapak berkenaan sebagai bukti tamadun awal di kawasan yang kini dikenali sebagai Merbok, Kedah.

[Baca berita penuh]

ADS