Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Pemilihan Tan Sri Adenan Satem sebagai Ketua Menteri Sarawak yang baharu akan memastikan kesinambungan dan menyemarakkan lagi usaha kerajaan BN membangunkan Sarawak, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak hari ini.

    

"Kerajaan Persekutuan menyokong pimpinan baru Sarawak dan yakin Adenan dapat meneruskan segala yang telah dirancang serta melonjakkan pembangunan negeri itu ke tahap yang lebih membanggakan," katanya dalam satu kenyataan akhbar.

    

Beliau berkata, Adenan, Menteri di Pejabat Ketua Menteri (Tugas-Tugas Khas), mempunyai pengalaman luas dalam kerajaan dan politik serta dapat diterima anggota Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) dan semua komponen BN.

    

Pemilihan beliau juga disambut baik oleh rakyat Sarawak, kata Najib.

    

"Saya percaya dengan pengalaman luas dan sokongan semua pihak, Adenan akan dapat meneruskan kecemerlangan Sarawak sebagaimana di bawah pimpinan Tan Sri Abdul Taib Mahmud serta memastikan Sarawak terus menjadi benteng kuat BN," kata Najib.

    

Semalam, Taib mengumumkan pengunduran beliau daripada jawatan Ketua Menteri berkuat kuasa 28 Februari ini dan menamakan Adenan sebagai penggantinya.

    

Taib berkata Yang Dipertua Negeri Sarawak Tun Abang Muhammad Salahuddin telah bersetuju dengan penamaan Adenan dan majlis angkat sumpah sebagai Ketua Menteri yang baru akan diadakan pada 28 Februari.

    

- Bernama

ADS