Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Kerajaan sekali lagi mempertahankan tindakannya untuk tidak menubuhkan  Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC), kali ini sebagai jawapan kepada Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Dalam reaksi kepada Majlis Hak Asasi Manusia PBB, Malaysia berkata, Malaysia sudah pun menubuhkan Suruhanjaya Integriti Agensi Penguatkuasaan (EAIC) pada 2009.

Menurut kerajaan lagi, dalam laporan minggu lepas, dijalankan juga bengkel untuk memastikan agensi kerajaan peka terhadap hak asasi manusia.

“Agensi berkaitan kerajaan dan Suhakam menjalankan seminar, bengkel, latihan dan program untuk mempromosi kesedaran dan pendidikan berkaitan hak asasi kepada pegawai polis dan agensi penguatkuasaan lain.

“Malaysia mempunyai komitmen untuk mempertahan mekanisme berkesan bagi memastikan siasatan bebas terhadap dakwaan salah laku pegawai kerajaan, termasuk pegawai penguatkuasaan undang-undang,” menurutnya.

Kerajaan juga berkata mempunyai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang ditubuhkan pada 2008 untuk menangani isu rasuah dalam pasukan polis.

Perkara ini antara respon terhadap Semakan Berkala Sejagat Majlis Hak Asasi Manusia  PBB.

[Baca berita penuh]

ADS