Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
PM Australia yakin kedudukan kotak hitam
Diterbitkan:  Apr 11, 2014 2:45 PM
Dikemaskini: 6:50 AM

MH370 Pegawai pasukan mencari dan menyelamat di Australia yakin mereka tahu anggaran kedudukan perakam kotak hitam pesawat MH370, kata Perdana Menteri Australia Tony Abbott hari ini.

Bagaimanapun, pada masa yang sama, ketua agensi penyelaras operasi mencari berkata isyarat "ping" terbaru, yang telah dirakam oleh peranti perakam boya pada hari Khamis, tiada kaitan dengan pesawat tersebut.

"Kami yakin bahawa kita tahu kedudukan perakam penerbangan kotak hitam dalam lingkungan beberapa kilometer (batu)," kata Abbott dalam satu ucapan di Shanghai.

"Namun, keyakinan tentang anggaran kedudukan kotak hitam itu tidak sama seperti menemui bangkai pesawat dari hampir empat setengah kilometer di dasar laut atau akhirnya bagi menentukan semua yang berlaku dalam penerbangan itu."

Misteri kehilangan Malaysia Airlines Penerbangan MH370 lebih daripada sebulan yang lalu, telah menyaksikan operasi mencari dan menyelamat yang paling mahal dilancarkan dalam sejarah penerbangan.

Carian ini memberi tumpuan kepada tompokan kecil Lautan Hindi pada hari Jumaat, selepas "ping" terbaru dianggap ada kaitan dengan empat "ping" dikesan sebelumnya oleh Tentera Laut Amerika Syarikat alat pencari Pinger (TPL) yang ditarik oleh kapal Ocean Shield Australia.

Kesemua lima isyarat akustik itu telah dikesan di kawasan kecil tersebut.

[Baca berita penuh]

ADS