Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ngauman terakhir Harimau Jelutong di Parlimen
Diterbitkan:  Apr 18, 2014 4:38 PM
Dikemaskini: 12:16 PM

Karpal Singh dikenali kerana ucapan berapi-apinya di Dewan Rakyat sehingga membuatkannya digelar “Harimau Jelutong”.

Malah, dalam penampilan terakhirnya di Parlimen, veteran politik 74 tahun itu nyata tidak mengecewakan walau berucap daripada atas kerusi roda.

“Ikut apa yang ada dalam perlembagaan. Undang-undang yang utama dalam negara ini bukan standing order . Standing order boleh disuspend -kan. Ada peruntukan. Boleh menggunakan budi bicara. Kenapa Tuan Yang di-Pertua tidak mahu menggunakan budi bicara itu?

“Ini kali yang kedua di mana kelakuan hakim-hakim ada disebut dalam Dewan yang mulia ini. I , dengan izin to move on similar motion against the chief justice, the former Chief Justice Tan Sri Zaki. Nothing happen .

“Kenapa? Adakah dewan ini takut daripada hakim-hakim? Tidak berani untuk berbahas kelakuan hakim-hakim? So apa yang saya nyatakan tadi Tuan Yang di-Pertua? Jangan main-main, jangan,” katanya.

Perkara itu antara 'ngamaun' terakhir Karpal pada 10 April lalu – 36 tahun selepas beliau kali pertama melangkah ke Parlimen untuk kali pertama sebagai anggota Parlimen Jelutong.

Karpal mencelah terhadap keputusan speaker menghalau Azmin Ali (PKR-Gombak) dan Hanipa Maidin (PAS-Sepang) daripada dewan, ekoran usul berhubung hakim Mahkamah Rayuan.

[Baca berita penuh]

ADS