Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Paderi Lawrence Andrew, editor mingguan Katolik The Herald , berkata gereja 'amat kecewa' dengan keputusan Mahkamah Persekutuan hari ini.

Bercakap kepada pemberita di luar mahkamah hari ini, Andrew menyatakan kekecewaan mereka terhadap keputusan empat daripada tujuh hakim yang memutuskan menentang rayuan penerbitan itu.

“Empat hakim yang tidak menyebelahi kami, mereka bercakap berkaitan beberapa perkara tetapi tidak tidak menghakimi hak asasi paling utama dan hak-hak minoriti,” katanya.

Mahkamah Persekutuan hari ini menolak kebenaran bagi gereja Katolik merayu kepada mahkamah itu untuk menarik balik larangan kerajaan terhadap penggunaan kalimah 'Allah' yang dirujuk sebagai Tuhan dalam The Herald versi bahasa Malaysia.

Ketua Hakim Arifin Zakaria memutuskan menolak permohonan itu, dan disokong oleh Presiden Mahkamah Rayuan Md Raus Sharif, Ketua Hakim Malaya Zulkefli Ahmad Makinuddin dan Hakim Mahkamah Persekutuan Suriyadi Halim Omar.

Manakala hakim yang tidak sependapat pula adalah Ketua Hakim Sabah dan Sarawak Richard Malanjum dan Hakim Mahkamah Persekutuan Zainun Ali dan Jeffrey Tan Kok Wha.

[Baca berita penuh]

ADS