Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Parlimen NZ bahas isu 'serangan seksual'
Diterbitkan:  Jul 2, 2014 1:00 PM
Dikemaskini: 7:28 AM

Isu seorang diplomat Malaysia yang menjadi suspek serangan seksual di New Zealand mendapat perhatian Parlimen negara kiwi itu.

Ia bermula apabila jurucakap hal ehwal luar negara Parti Buruh David Shearer mahukan sebuah perbahasan segera dibuat berhubung isu itu.

Shearer, seperti dilaporkan TVNZ, mempersoalkan cara menteri luar negara itu Murray McCully mengendalikan isu itu dengan mendakwa mangsa tidak diberikan keadilan selepas tertuduh pulang ke Malaysia.

McCully mengakui bahawa terhadap beberapa kelemahan dalam pengendaliannya.

“Ia sesuatu yang tidak dinafikan oleh anggota daripada bahagian ini di dalam dewan,” McCully dilaporkan sebagai berkata.

Pegawai tentera yang ditugaskan di Pejabat Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Wellington pada Mei dituduh memecah rumah dan menyerang dengan niat merogol seorang gadis 21 tahun di rumahnya di ibu negara itu.

Bagaimanapun, ia kemudian didedahkan bahawa tertuduh telah pulang ke Malaysia melalui perbincangan tidak rasmi antara dua kerajaan dan dia kini disiasat oleh pasukan tentera negara ini.

Kementerian luar New Zealand baru sahaja meminta maaf kepada kerajaan berhubung pengendaliannya terhadap kes melibatkan kekebalan diplomatik.

[Baca berita penuh]

ADS