Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Seorang Hakim Mahkamah Rayuan tidak senang dengan penganiayaan berterusan terhadap komuniti mak nyah oleh pihak berkuasa Islam negeri Negeri Sembilan, kerana mahkamah masih belum membuat keputusan mengenai kesahihan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negri Sembilan 1992 mengenai larangan lelaki berpakaian wanita.

Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus (kiri) menyuarakan

kekecewaannya apabila peguam Aston Paiva, yang mewakili tiga orang mak nyah, mengemukakan afidavit tambahan bagi menyokong rayuan itu.

Afidavit itu adalah dari seorang daripada 16 orang yang didakwa dan didenda RM950 dan dihukum tujuh hari penjara kerana berpakaian seperti wanita apabila ditangkap oleh Jabatan Agama Islam Negri Sembilan di Bahau bulan lepas.

Hishamudin yang mengetuai penal tiga orang hakim, menasihatkan pihak negeri menghentikan tindakan tersebut sementara menunggu rayuan tersebut.

Tiga orang mak nyah itu, yang merupakan mak andam, mencabar kesahihan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negri Sembilan 1992, yang melarang dan menjadikannya satu kesalahan bagi lelaki berpakaian seperti wanita.

Seksyen 66 enakmen tersebut hanya menetapkan sebagai satu kesalahan bagi lelaki untuk berpakaian seperti wanita, tetapi tidak menjadikannya satu kesalahan bagi wanita berpakaian seperti seorang lelaki.

Ketiga-tiganya berhujah bahawa seksyen itu menyekat pergerakan mereka dan melanggar kebebasan asasi yang lain, termasuk kesaksamaan dan kebebasan bersuara.

Negri Sembilan dan tiga lagi buah negeri - Perlis, Kelantan dan Sabah - ada peruntukan undang-undang syariah yang melarang lelaki berpakaian seperti wanita.

Di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, adalah menjadi satu kesalahan bagi seseorang lelaki berpakaian seperti wanita dan terlibat dalam aktiviti tidak bermoral, tetapi bukan setakat berpakaian seperti wanita sahaja.

Mahkamah yang lain-hakim Mahkamah Rayuan mendengar perkara itu adalah Hakim Aziah Ali dan Keadilan Lim Yee Lan.

Dua lagi hakim Mahkamah Rayuan yang mendenggar kes itu ialah Hakim Datuk Aziah Ali dan Hakim Datuk Lim Yee Lan.

Penasihat Undang-undang Negri Sembilan, Iskandar Ali Dewa dan Peguam Kanan Persekutuan, Suzana Atan membantah afidavit baru itu atas alasan mereka yang mengemukakannya bulan perayu dalam kes tersebut.

Bagaimanapun, Aston berhujah, oleh kerana mereka juga mak nyah dan terjejas dengan keputusan itu, maka afidavit itu harus diterima.

Berikutan ini, Mahkamah Rayuan membenarkan afidavit itu diterima.

[More mengikuti]

Lihat Komen
ADS